100.000 servicevirksomheder bremses af kreditklemmen

Oprettet 27/03/2013 – 12:59

Dagens konjunkturbarometer fra Danmarks Statistik viser stadig minus for servicesektoren. En af årsagerne er ifølge Dansk Erhverv den kreditklemme, som mange små og mellemstore virksomheder er havnet i. Hele 14 pct. af servicevirksomhederne angiver således de finansielle begrænsninger som den største produktionsbegrænsende faktor.
Servicesektorens sammensatte konjunkturbarometer har i nu halvandet år befundet sig i det negative område. Det ændrer dagens måling fra Danmarks Statistik ikke ved på trods af et mikroskopisk nøk opad fra -7 i februar til -6 i marts. Også inden for industri og byggeri er der tale om meget små udsving, og Dansk Erhverv vurderer derfor, at dagens konjunkturbarometer er et udtryk for status quo.
”Det er opsigtsvækkende, at 14 pct. af servicevirksomhederne angiver finansielle begrænsninger som den største produktionsbegrænsende faktor. Det betyder, at ca. 100.000 virksomheder alene i servicesektoren lider under kreditklemmen. Og her er der vel at mærke tale om servicesektoren eksklusiv detailhandel og dermed absolut en af de brancher, som ellers er kommet bedst ud af finanskrisen. Men mange små og mellemstore servicevirksomheder falder mellem to stole, når de vil låne penge, fordi de ikke kan stille sikkerhed i fast ejendom eller et traditionelt kapitalapparat”, siger erhvervsøkonomisk chef Bo Sandberg i Dansk Erhverv.
Barometer bekræfter Dansk Erhvervs nye prognose
Konjunkturbarometret er en sammenvejning af servicevirksomhedernes faktiske omsætning, bedømmelsen af forretningssituationen og deres forventede omsætning.
”Barometret understøtter Dansk Erhvervs helt friske økonomiske prognose, der fastholder det uheldige billede af, at omsætningen godt nok er på vej frem, men ikke i et omfang, så beskæftigelse eller investeringer trækkes med op”, siger Bo Sandberg og fortsætter:
”Det sammensatte konjunkturbarometer for serviceerhvervene har nu været negativ i mere end halvandet år, og der vil nok gå et par måneder endnu inden forventningerne ryger op i det positive felt. Serviceerhvervene kæmper med en svag efterspørgsel især på hjemmemarkedet – og det har nu stået på så længe, at den tilstand også påvirker forventningerne til fremtiden. Oveni det kommer vanskeligheder med adgang til kredit og likviditet.
Dansk Erhverv forventer dog en vis genopretning i 2013, blandt andet fordi skattereformen giver et løft til de disponible indkomster – et løft, som understøttes af en rekordlav rente og et boligmarked, der er i bedring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *