Audi præsenterer ny Audi S4 på IAA

Oprettet 15/09/2015 – 17:12

354 hk, fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek. – på IAA i Frankfurt præsenterer Audi den nye S4 og S4 Avant. Topmodellen i A4-modelrækken indtager førerpositionen blandt konkurrenterne – med intelligent letvægtskonstruktion, kraftfulde motorer og en omfangsrig pakke af de nyeste teknologier. Audi S4 er kort sagt indbegrebet af sportslig hightech.
“Audi har mere end 20 års erfaring med udvikling af de sportslige S-modeller”, siger Ulrich Hackenberg, Audis øverste chef for den tekniske udvikling. “Vores succesopskrift lige fra starten: en kombination af suveræn quattro-performance, diskret design og den nyeste teknik, når det gælder drivlinje, undervogn og infotainment. Den nye Audi S4 og S4 Avant viderefører denne sportslige tradition.”
Let og kraftfuld 3.0 TFSI-motor
Det centrale element i S-modellerne er en nyudviklet V6-motor med direkte benzinindsprøjtning og turboladning. 3.0 TFSI-motoren yder 354 hk, og dens drejningsmoment på 500 Nm er til rådighed i et bredt omdrejningsområde fra 1.300 til 4.500 omdr./min. Motoren overgår sin forgænger, når det gælder ydelse og drejningsmoment samtidig med et markant lavere forbrug og en markant lavere vægt.
Motoren accelererer Audi S4 fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek., og ved 250 km/t griber den elektroniske begrænser ind. Til trods for de markant bedre præstationer imponerer V6’eren med sin effektivitet: I henhold til NEDC-cyklussen kører S4 Limousine hele 13,5 km/l (170 g CO2 pr. kilometer).
Den nye 8-trins tiptronic arbejder meget effektivt og skifter gear hurtigt, komfortabelt og spontant. Så snart kørselssituationen tillader det, skifter den til friløb, og dermed spares der brændstof.
Kraften fra 3.0 TFSI-motoren overføres til vejen via det permanente firehjulstræk quattro – som i alle S-modeller fra Audi. Dens automatisk spærrende midterdifferentiale sender ved normal kørsel 60 % af trækkraften til bagakslen og 40 % til forakslen. Afhængigt af situationen kan det fordele op til 70 % til forakslen eller op til 85 % til bagakslen. Torque vectoring med en intelligent softwarefunktion fuldender quattro-drivlinjen. Ved dynamisk kørsel gennem sving bremses de hjul, der er inderst i svinget, minimalt, inden de begynder at spinde. Det giver endnu mere præcise, stabile og adrætte køreegenskaber. Et sportsdifferentiale, der fås som ekstraudstyr, forbedrer køreegenskaberne endnu mere ved at fordele kræfterne aktivt mellem baghjulene.
Undervogn med intelligent dynamik
Den nye Audi S4 og S4 Avant klarer alle slags sving med bravur – uanset om det er på en racerbane eller et bjergpas. Ved hurtig motorvejskørsel imponerer begge modeller med fremragende ligeudkørsel. Disse præstationer skyldes den nyudviklede undervogn: De femleddede ophæng på for- og bagakslen adskiller de langs- og tværgående kræfter præcist fra hinanden og sørger på den måde for optimale køreegenskaber i alle kørselssituationer. Begge har en meget let konstruktion – og det samme gælder den elektromekaniske servostyring. Som ekstraudstyr fås den dynamiske styring med variabel udveksling afhængigt af hastigheden.
Højden på den standardmonterede S-sportsundervogn er sænket med 23 mm i forhold til basismodellen. Samme højde gælder for undervognen med aktiv støddæmperregulering som ekstraudstyr. Sammen med motoren, styretøjet, tiptronic og sportsdifferentialet er de såkaldte CDC-støddæmpere (CDC = continous damping control) integreret i det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select. Hermed kan føreren regulere undervognens karakteristik ved hjælp af forskellige indstillinger.
De standardmonterede 18″-fælge i 5-eget dobbelt stjernedesign er forsynet med dæk i størrelsen 245/40. quattro GmbH tilbyder 19″-fælge som ekstraudstyr. På de store hjul arbejder stærke, effektive bremser.
Designet er en sportslig understatement
De nye S4-modellers fremtoning er præget af en diskret udstråling. På fronten understreger singleframe-grillen og den markant vandrette linjeføring bilens bredde. Stødfangeren og luftindtagene har en markant udformning. Mange komponenter er lakeret i præcist afgrænsede, matte gråtoner, og kromindfatninger sætter sit præg forskellige steder.
På siderne med det flydende design på den 4,74 m lange S4 lægger man mærke til sidespejlhusene i aluminiumslook. De kraftigt udformede panellister giver også de to modeller et markant udseende. På bagklappen giver den lille kant en målrettet forbedring af aerodynamikken. Den S-specifikke stødfanger bagpå omfatter et sort gitter i sekskantet struktur, en S-typisk diffusorindsats og de fire afgangsrør fra det tostrengede udstødningssystem.
En intelligent blandingskonstruktion præger karrosseriet. Derfor er det særligt vridningsstabilt, sikkert og samtidig let. Det udgør grundlaget for bilens lave egenvægt: Limousine-modellen med den standardmonterede quattro-drivlinje vejer 1.630 kg, mens Avant-modellen vejer 1.675 kg.
Sportslig og elegant kabine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *