Chevrolet Spark - Danmarks mest solgte i 2011

For få år siden var der ikke mange danskere, der kendte Chevrolet som andet end store amerikanske flydere. Ved udgangen af 2009 bar kun 1,4 % af alle solgte nye personbiler et Chevrolet emblem på fronten. Nu, efter de første tre måneder af 2011, er Chevrolet Spark den mest solgte nye personbil i Danmark. Salget af Chevrolet biler er seksdoblet, så markedsandelen i dag udgør 8,4 procent. Det er intet mindre end en historisk fremgang, opnået på blot 15 måneder. Og dermed er Chevrolet kommet i Top-3 blandt de mest solgte personbilsmærker i Danmark.
”Fremgangen er næsten ved at tage pusten fra os,” siger Chevrolets adm. direktør i Danmark, Kenneth Hansen. ”Vores fremgang er resultatet af en intensiv og målrettet indsats, baseret på en strategi, som blev iværksat ved indgangen til 2010.
Spark er en nøglesten
En nøglesten i Chevrolet succes’en er den lille Chevrolet Spark. Der er tale om en bil, der følger tidens trend: Den er kompakt og alligevel rummelig, det er en benzinøkonomisk bil og alligevel er den ganske kvik, den er billig i drift, den forurener ikke meget og så er den på én gang komfortabel og byder på glimrende køreegenskaber.
”Men hvad nytter det, at en bil er et gennemtænkt kvalitetsprodukt, hvis den ikke er til at købe for penge. Det var grunden til, at vi med Spark’en lige fra begyndelsen prissatte den lavt,” forklarer Kenneth Hansen. ”En Chevrolet Spark kan anskaffes for 85.900 kroner, og det vil for selv de unge bilkøbere være en billig bil. For at gøre den yderligere tilgængelig, har vi lanceret nogle attraktive bilforsikringstilbud. Netop nu kan man eksempelvis som 21-årig få forsikret en Spark fra 149 kroner om måneden.”
Men Chevrolet Spark til en rigtig god pris er ikke hele hemmeligheden bag succes’en, som også inkluderer den noget større Chevrolet Cruze.
Kvalificeret betjening
”Vi har gjort meget ud af at markedsføre Chevrolet produkterne, så bilkøberne virkelig kunne få øje på os,” fortsætter Kenneth Hansen. ”Forhandlernettet er desuden blevet udbygget, så kunderne i dag har lettere ved at komme ud og få en prøvetur, få en kvalificeret betjening hos forhandleren og indsigt i de mange forhold, der er forbundet med at købe ny bil,” mener Kenneth Hansen.
Netop Chevrolet Cruze er et eksempel på den høje kvalitet, der i dag kendetegner Chevrolet produkterne.
”Cruze har opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, deriblandt den aller højeste karakter i både frontal- som sidekollisionstesten. Det tæller højt hos kunderne,” påpeger Kenneth Hansen og tilføjer, at man samtidig kan glæde sig over, at kvaliteten også synliggøres på de internationale motorbaner, hvor Chevrolet Cruze vandt verdensmesterskabet for standardvogne (WTCC) i 2010 i konkurrence med bl.a. BMW.
Alting tyder på, at succes’en fortsætter.
”For det første har vi ingen planer om at ændre på vores prispolitik,” fastslår Kenneth Hansen. ”Den helt nye og utrolig rummelige 7-personers Chevrolet Orlando, som lige er kommet på markedet, kan eksempelvis anskaffes for blot 229.995 kroner. For det andet er der flere produktnyheder på vej. For det tredje har vi tænkt os at udnytte den styrke, vi har opnået på markedet til at blive endnu bedre og til at lancere endnu flere attraktive tilbud til bilkunderne,” slutter Kenneth Hansen med en slet skjult optimisme i stemmen.