Danskerne efterlyser mobile betalingsmuligheder

Mobiltelefonen må gerne smelte sammen med dankortet, hvis det står til danskerne. Samtidig med, at vi køber mere og mere over smartphonen, efterlyser danskerne nemlig løsninger, der gør det muligt at bruge mobilen som betalingsmiddel i butikker. Det viser en ny undersøgelse, som er lavet af analysebureauet Cint på vegne af Eniro.

Hver fjerde danske mobilbruger vil nemlig gerne kunne bruge mobilen som konto- eller kreditkort. 19 pct. af danskerne vil gerne kunne betale restaurant- eller cafébesøget med mobilen eller tabletten. 15 pct. vil gerne købe tøj og sko med en mobil enhed, mens 13 procent efterlyser muligheden for at bruge mobilen til at betale for grøntsagerne og letmælken i det lokale supermarked.

Stefan Kercza, der er adm. direktør i Eniro Danmark, peger på, at danskernes ønske om at betale med mobilen er en naturlig konsekvens af, at vi har vænnet os til at bruge smartphonen til at tilfredsstille umiddelbare behov – til at søge efter butikker og produkter, lokalt og på farten.

”Vi har på rekordtid vænnet os til at bruge mobilen til at navigere i lokalområdet og til at købe apps, spil og musik. Det betyder, at danskerne er parate til de mobile betalingsløsninger, og så snart muligheden bliver til virkelighed, vil vi se endnu flere hoppe med på bølgen. Det kommer til at gå rigtig stærkt, når teknologien først er klar,” siger han.

Lokale butikker skal med på det mobile beat

En række teleselskaber og banker er netop nu i gang med at udvikle de tekniske løsninger til mobilbetaling, og om få måneder lancerer 4T, som landets fire største teleselskaber, Telenor, TDC, Telia og 3, står bag, den første reelle mobilbetalingsløsning herhjemme.

”Vores vision er at gøre mobilen til det eneste, man fremover behøver at have i lommen. Det betyder, at man skal kunne betale med mobilen, uanset hvor man er, så mobilen bliver et reelt alternativ til dankortet. Samtidig betyder det, at mobilen fremover bliver den enhed, der samler alle dine plastikkort, kvitteringer og billetter til f.eks. biografen, koncerten eller flyet,” siger Peter Bredgaard fra 4T.

Derfor bør særligt de små lokale erhvervsdrivende være opmærksomme på at følge med udviklingen, hvis ikke de vil tabe kunder til de store, når først løsningen er klar, understreger Stefan Kercza.

”Når mobilbetalingen først slår igennem, bliver beslutningsvejen fra at søge efter noget til at købe noget, uanset hvor man befinder sig henne, kortere end nogensinde. Det er en kæmpe mulighed for de lokale detailhandlende, og de, der kommer først, har muligheden for at sætte standarden. Derfor bør de små butikker være vakse og sørge for at integrere de mobile muligheder, hvis ikke de vil tabe kunder og omsætning til de store kæder,” siger han.

Fakta

25 pct. af danskerne vil gerne kunne bruge deres mobiltelefon som konto/kreditkort.
55 pct. af de danske smartphone-brugere har brugt deres smartphone til at købe eller betale noget inden for det sidste år. 30 pct. har gennemført tre eller flere køb det seneste år.
Vi køber først og fremmest apps. Andre populære varer er musik, spil og billetter til transport.
Det er fortsat meget få danskere, der køber produkter og tjenester såsom dagligvarer med mobilen. Men vi er åbne for muligheden. 19 pct. af danskerne vil gerne kunne betale restaurant- eller cafébesøget med mobilen eller tabletten. 15 pct. vil gerne købe tøj og sko med en mobil enhed. For mad og dagligvarer er tallet 13 pct.
Tre ud af ti skandinaver forventer, at de vil købe mere via mobiltelefonen om et år.
Det vigtigste for os, hvis vi skal anvende mobilen som betalingsmiddel, er, at det er sikkert. Det svarer 43 pct. af danskerne.