Ford overrasker med ny, fræk Fiesta ST med 180 hk

Ford afslører hurtig, men økonomisk Fiesta ST på Frankfurt Motor Show

Den signalerer sjov, fart og tempo hele vejen fra de ydre linier, gennem kabinen og ned i motorrummet. På Frankfurt Motor Show har Ford givet et meget konkret bud på en fremtidig Ford Fiesta ST. Den sportslige 3-dørs Fiesta har endnu ikke fundet sin endelige form, men konceptet peger i retning af et ydre med klare referencer til Fords WRC rally-racer.

Det ligger dog fast, at den kommende Fiesta ST vil blive drevet af Fords anerkendte 1,6 liters EcoBoost benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo. Det betyder at den kompakte Fiesta får mindst 180 hk og 240 Nm at gøre godt med. Forventningen er en topfart omkring 220 km/t og 0-100 km/t på under syv sekunder. Samtidig sikrer Fords optimerede motorteknologi, og den 6-trins manuelle gearkasse for, at der ikke bliver ruttet med de dyre dråber. 17-18 km/l ved almindelig, blandet kørsel er et realistisk bud, hvilket igen giver en CO2-udledning under 140 gram pr. kørt kilometer.

Det markante sports-koncept bygger videre på en lang og stolt tradition for performance-Fiesta'er, men peger samtidig fremad med et dynamisk, futuristisk look og helt ny, innovativ teknologi.

-Fiesta'en har en rig sports-historie, så derfor er en ny Fiesta ST et logisk næste skridt i vores globale performance-bil strategi, siger vicedirektør for produktudvikling, Derrick Kuzak. Fiesta-konceptet bygger videre på traditionen og viser, hvordan vores bedst sælgende B-segment bil kan være både teknisk avanceret og dramatisk i såvel fremtoning som kørestil.

-Med en racer-silhuet, inspireret af vores globale racer- og rally-biler, som i øjeblikket konkurrerer på verdens-scenen, er Fiesta ST-konceptet et spændende bud på potentialet i en gade-version.

I lighed med den 2,0 liters EcoBoost motor, der ligger i den nye Ford Focus ST, er 1,6 liters udgaven også udstyret med dobbeltvirkende, variable knastaksler (Ti-VCT), som er udviklet til at understøtte det kraftoverskud og moment, der er ST’ens signatur.

Præstationer og køreegenskaber hentet i motorsporten

Fiesta ST-konceptet er stærkt inspireret af Fords rally-Fiestaer, som kører med i toppen af World Rally Championship (WRC), Global Rallycross Championship (GRC), European Rallycross Championship (ERC) og X Games.

Det afspejler sig blandt andet i undervogn og affjedring. En helt ny affjedrings-geometri giver en dynamik og håndtering, som vil smigre mindre erfarne bilister og samtidig belønne dem, der søger at presse Fiesta’en til at vise hvad den kan.

ST’ens design signalerer umiskendelig sport. Trapez-grillen, som Fiesta'en deler med storebror Focus ST, er udformet i et distinkt vaffelmønster. Set bagfra sætter den markante diffuser og det dobbelte udstødningsrør en tyk streg under, at dette ikke er en helt almindelig Fiesta.

Den lavere profil og de svulmende skærme, som giver plads til 17 tommer alu og gummi, er taget direkte fra Fords WRC Fiesta. Farven – Molten Orange – understreger de sportslige toner, som fortsætter indenfor i en kabine, der blandt andet byder på Recaro-sportssæder.

Fiesta ST lanceres i Danmark i slutningen af næste år.