Dårligt julivejr koster på overnatningerne – campingpladserne er hårdt ramt

Oprettet 07/09/2011 – 22:34

En af de vådeste somre i mands minde er til ende, og i turisterhvervet kan man nu gøre overnatningstallene op. Særligt for campingpladserne er det et trist arbejde.
”Samlet set er overnatningstallene såmænd ganske tilforladelige med en let tilbagegang i forhold til samme måned sidste år, men går vi ind på de enkelte overnatningsformer og nationaliteter, giver det grund til bekymring,” siger Morten Brustad, markedsdirektør i Dansk Erhverv og fortsætter:
”Det er især campingpladserne, der betaler prisen for det dårlige vejr. I juli 2011 har campingpladserne mistet mere end 200.000 overnatninger i forhold til juli måned sidste år – svarende til en tilbagegang på 5 procent. Især er det tyskerne, der har pakket campingvognen sammen og er kørt hjem nogle dage tidligere, end de plejer.”
”Heldagsregn, camping og det høje danske prisniveau er slet ikke en god kombination. Campinggæsterne står for en rigtig stor andel af overnatningerne i Danmark i juli måned, så når gæsterne tager tidligere hjem, end de plejer, kan det mærkes i hele turisterhvervet. Vi kan ikke gøre noget ved vejret, men vi bør se på det høje omkostningsniveau, for pris har en stor betydning. Der er en række omkostninger, der er politisk bestemte, som man godt kunne overveje at se nærmere på – eksempelvis inden for energiområdet,” siger Morten Brustad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *