Din landsdel afslører dine internetvaner

Oprettet 16/02/2015 – 07:59

Det er ikke ligegyldigt, om man er bosat på Fyn, i Østjylland eller i København. I hvert fald ikke, når det gælder køb af produkter og services på nettet. Der er nemlig forskel på danskernes forbrugsmønstre, alt efter hvilken region de bor i. Fx er København det sted i landet, hvor der bliver handlet mest på nettet, og blandt andet er det også her, at den største andel af befolkningen køber takeaway online. Hele 48 procent af køben­havnerne bestiller takeaway på nettet hver eneste måned.
Til gengæld er Østjylland den del af landet, hvor flest helst går online for at købe møbler og andre boligprodukter. Det fore­trækker 20 procent af østjyderne. Og sammen med nordjyderne udgør fynboerne den del af befolkningen, hvor den største andel foretrækker at gå på nettet for at købe deres shampoo, kosttilskud og andre produkter til pleje og sundhed. Det gælder for 14 procent af beboerne i de to landsdele. Samtidig er der også en række regionale forskelle på, hvilke enheder danskerne bruger til at handle på nettet. Det viser en befolkningsundersøgelse fra Eniro Danmark.
”Undersøgelsen afslører nogle overraskende forskelle i netforbruget. Danmark er et lille land, og man kunne forvente et mere ensartet forbrugsmønster på tværs af regionerne. Men der er en høj grad af variation i, hvad vi køber på nettet, og hvilke enheder vi bruger til indkøbene. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed tilpasser sin tilstedeværelse på nettet til de lokale forhold. Fx ved at optimere virk­som­hedens webshop til visning på de mobile enheder, som mange kunder bruger, så det er nemt for dem at søge sig frem til den information og de produkter, som de er interesserede i,” siger Stefan Kercza, der er koncernchef i Eniro.
Regionale forskelle på brug af tablets og mobiler
De fleste danskere bruger en computer til at handle på nettet. På tværs af regionerne siger 89 procent, at de typisk sidder med en bærbar eller stationær computer, når de lægger varer i den digitale indkøbskurv. Men mange bruger også en tablet eller en mobil. Her er der dog forskelle fra landsdel til landsdel.
Tablets er især populære i Sønderjylland. Det er nemlig den region, hvor den største andel af befolkningen typisk bruger en tablet til internethandel. Det gælder for 31 procent. Men når det handler om mobil­shopping, ligger Fyn i front. 19 procent af fynboerne finder ofte mobilen frem, hvis de skal købe noget på nettet. Imidlertid bliver de slået af nordjyderne, når det kommer til at mobilshoppe på farten, og nordsjællænderne, når det drejer sig om mobilshopping i arbejdstiden. Hele 62 procent af de nordjyder, der bruger deres mobil til at handle på nettet, gør det ofte, mens de er undervejs, og 35 procent af de mobil­brugende nordsjællændere shopper i arbejdstiden.
”Hvis man som virksomhed vil kapre kunder og fx påvirke dem til at købe ens produkt, er det vigtigt, at man formår at levere noget indhold, som de opfatter som relevant i den konkrete situation, hvor de møder det, og at man gør det nemt at finde informationer om produktet. I den forbindelse kan det være en fordel at vide, hvilke enheder potentielle kunder bruger til at søge efter og købe produkter på nettet, og i hvilke situa­tioner de bruger dem,” siger Stefan Kercza.
Fakta: Regionale forskelle på danskernes køb af produkter på nettet
København og omegn er den mest internethandlende region. Her har 77 procent af befolkningen købt noget på internettet inden for den seneste måned.
Blandt københavnerne findes den største befolkningsandel, som bestiller take-away på internettet en eller flere gange om måneden. Det gør 48 procent.
Østjylland er den region, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe boligprodukter på internettet. Det gælder for 20 procent af østjyderne.
Fyn og Nordjylland er de regioner, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe pleje- og sundhedsprodukter på internettet. Det gør 14 procent.
89 procent af danskerne i alle landsdele bruger typisk en computer, når de køber et produkt på internettet.
Sønderjylland er den region, hvor den største andel af befolkningen bruger en tablet til at handle på internettet. Det gælder for 31 procent af sønderjyderne.
Fyn er den region, hvor den største andel af befolkningen bruger en mobiltelefon til at handle på internettet. Det gælder for 19 procent af alle fynboerne.
Nordjylland er den region, hvor den største andel af dem, der bruger en mobiltelefon til at handle på internettet, gør det på farten. Det gælder for 62 procent.
Nordsjælland er den region, hvor den største andel af dem, der bruger en mobiltelefon til at handle på internettet, gør det i arbejdstiden. Det gør 35 procent.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb er gennemført af Radius Kommunikation på vegne af Eniro Danmark i perioden fra den 26. september til 8. oktober 2014. Data er…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *