Flere virksomheder vil professionalisere sponsormarkedet

Oprettet 09/12/2011 – 16:08

Sponsormarkedet skal professionaliseres. Sådan lyder opfordringen fra Promovator, Danmarks ældste sponsor- og eventbureau, som hvert år uddanner marketingfolk på deres SponsorAkademi. Nyt kuld elever er netop blevet færdige.
Sponsormarkedet er i vækst og har i løbet af de sidste 10 år haft årlige vækstrater på mere end 10 % i gennemsnit. I 2010 blev der investeret for knap 2 mia. kroner i sponsorater og aktivering i Danmark, og det stiller krav til marketingfolk om indgående kendskab til sponsorering.
”Der er et enormt behov for høj faglighed og viden omkring sponsorering – det giver et bedre afkast af investeringen, end når sponsoratet er indgået med hjertet” siger Simon Bastiansen, sponsorrådgiver hos Promovator og tilføjer:
”Sponsorater indgået med hjertet er mere donation end involvering. Det er involvering, der gør sponsormarkedet mere professionelt, og dermed gør det til en seriøs måde at bruge sine penge i det samlede marketingmix”.
For at professionalisere det danske sponsormarked, uddanner Promovator hvert år marketingfolk på SponsorAkademiet. Et nyt hold elever har netop rejst sig fra skolebænken og kan nu kaste sig ud i sponsering fra en strategisk synsvinkel.
”Vi har brug for at tænke forretning ind i vores sponsorater. Specielt i krisetider handler det om at skabe synergi og opfatte sponsorering som partnerskaber og samarbejde mellem to parter- og ikke bare et spørgsmål om at gi’ penge væk” fortæller Helle Pasgaard, marketingkoordinator hos EnergiNord.
På SponsorAkademiet deltager både udbydere og kunder, og for begge parter er det vigtigt at vide, hvordan den anden part tænker for derigennem at tiltrække den rette sponsorpartner.
”Jeg har fået en bedre forståelse for hvilke ting, der tricker de virksomheder, som køber sponsorater, og ikke mindst har jeg erfaret, hvor vigtig aktivering af sponsorater er” siger Thomas Veje Olsen fra YWC Sport, som bl.a. står for KMD Challenge Copenhagen.
Aktivering af sponsorater udgjorde i 2010 ca. en fjerdedel (445 mio. kr) af det samlede beløb anvendt på sponsorering. Sporten stod for langt størstedelen af investeringerne, 78% , mens kultur og sociale aktiviteter stod for hver 8%.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *