Forbrugerforventninger i negativ spiral

Oprettet 21/10/2011 – 11:06

Dagens tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertillidsindikatoren i september er -6,6 sammenlignet med -3,6 sidste måned. Dermed fortsætter forbrugerforventningerne det fald, som blev indledt i julimåned, da den internationale gældskrise for alvor brød ud.
Ifølge Dansk Erhvervs økonom Mira Lie Nielsen er pessimistiske forbrugere det stik modsatte af, hvad den danske økonomi har brug for i øjeblikket.
”Det er de danske forbrugere, som sidder med en af få nøgler til at få den danske økonomi ud af det dødvande, som den befinder sig i for øjeblikket. Væksten på de danske eksportmarkeder er aftagende, som konsekvens af den internationale gældskrise. Den danske vækst må derfor nødvendigvis komme fra den indenlandske efterspørgsel,” siger økonom i Dansk Erhverv, Mira Lie Nielsen.
Mira Lie Nielsen påpeger dog, at det er yderst forståeligt at de danske forbrugere er tilbageholdende og at den eskalerende skepsis i dagens tal, er et udtryk for rationelle danske forbrugere.
”Danskerne ser nyheder og følger med i, hvad der sker. Og med gældskrise så langt øjet rækker i kombination med stigende danske ledighedstal, faldende reallønninger samt friværdier som forsvandt sammen med boligboblen, er det forståeligt, at danskernes syn på fremtiden er en anelse pessimistiske. Danskerne holder pengene meget tæt til kroppen, og det vil de formentlig gøre, indtil usikkerheden aftager, og den økonomiske dagsorden bliver mere positiv,” udtaler Mira Lie Nielsen.
Danmark har som lille åben økonomi ingen chance for at påvirke de internationale konjunkturer. Det man dog kan gøre, er at skabe tryghed om dansk økonomi og tilrettelægge den hjemlige politik, således denne ikke rammer forbrugerne unødvendigt.
”Den netop implementeret fedtafgift gør eksempelvis blot ondt værre. Dansk Erhvervs beregninger viser, at denne isoleret set vil hæve inflationen med 0,2-0,3 procent. Det rammer danskernes realløn og reducerer forbrugernes købekraft yderligere, og sammen med en i forvejen relativ høj inflation, medfører det yderligere pessimisme og tilbageholdenhed- og dermed lavere privatforbrug,” slutter Mira Lie Nielsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *