Forslag om vinterdæk krav fra S hilses velkomment

Oprettet 30/03/2013 – 14:59

MF Rasmus Prehn (S) foreslår, at der stilles krav om brug af vinterdæk, når føret kræver det. Forslaget bakkes op af en lang række organisationer.
Når føret er som det har været tilfældet i denne vinter, er det kun sund fornuft at anvende vinterdæk på alle typer køretøjer, også i Danmark. Desværre benytter ikke alle sig af den sunde fornuft og kører alligevel ud på sne- og isglatte veje på sommerdæk, hvilket kan give problemer, både for dem selv, men også for de andre trafikanter, som har sikret bilens vejgreb til forholdende. Ad frivillighedens vej lader det desværre ikke til at alle følger fornuften, selvom 86 procent af privatbilisterne ifølge en undersøgelse foretaget i januar i år, har taget opfordringerne til sig. 14 procent på sommerdæk i vinterføre lyder ikke så slemt, men denne andel udgør alligevel 305.000 biler, når tallet gøres op i forhold til vognparken.
Det handler om mobilitet i samfundet og naturligvis også sikkerhed”; siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd. ”Kan man vælge at lade bilen stå, så er der intet i vejen for at have sommerdæk på året rundt, men desværre ser vi jo, at alt for mange kører ud på sommerdæk, også når der er behov for vinterdæk. Det er da alt andet lige rarest, at sidde i en varm bil med ungerne som skal af sted, frem for at stå ved et koldt busstoppested. Og hvad angår håndværkerbilerne, busser og lastbiler, så er det jo ikke en option, at blive hjemme, hvis man ikke har de rigtige dæk. Derfor hilser vi forslaget fra Rasmus Prehn velkommen.”
I 2010 iværksatte daværende Transportminister Hans Christian Schmidt en høring netop omkring vinterdæk ved lov. En lang række organisationer udover dæk- og autobranchen støttede en vinterdæklov herunder også FDM, BAT, 3F, Forsikring- og Pension, Dansk Transport og Logistik, men desværre skete der ikke yderligere på området.
”Danmark er omgivet af nabolande, som har forskellige lovkrav om brug af vinterdæk, som vi bør tilslutte os. Hvad enten det så er den ene eller anden model vi indfører herhjemme, så kan det kun blive bedre end det vi kender til i dag, hvor de få sætter dagsordenen for flertallet af fornuftige bilister”; slutter Volker Nitz.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *