Indvielse i dag: Spændende geotekniske løsninger på Vamdrup-Vojens

Oprettet 07/09/2015 – 10:00

Dobbeltsporet Vamdrup-Vojens indvies i dag. Det siger sig selv, at underbunden skal kunne tåle noget, når der kommer et tryk på op mod 175 tons fra togvogne, sporoverbygning og banedæmning. Når det så yderligere foregår i en mose – et såkaldt blødbundsområde – hvor der er vand i overflod, så skal der arbejdes hårdt på at finde og dokumentere gode, men utraditionelle geotekniske løsninger. Det har været en spændende og udfordrende opgave for ingeniørvirksomheden Grontmij.
I dag suser passagerer og gods afsted på dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens i Sønderjylland – men forud har der været store geotekniske udfordringer i særdeleshed omkring Bastrupdam Mose, hvor dæmningen er blevet sænket op til 1,8 meter:
”Bastrupdam Mose er et meget markant blødbundsområde, hvor særlige geotekniske løsninger skal bringes i spil. På en sværhedsskala fra 1-10, så ligger det nok omkring 8. Visse steder har været 12 meter med blød og mudret bund over fast bund”, forklarer projektleder Erik Daugaard Jensen.
På den 20 kilometer lange strækning mellem Vamdrup og Vojens optræder tre markante blødbundsområder: Bastrupdam Mose, hvor der er masser af vand, Jegerup Enge og Vojens Mark. Her har der været arbejdet med mange potentielle geotekniske løsninger, indtil man fandt frem til de helt rigtige:
”I Bastrupdam Mose har vi stabiliseret den sænkede banedæmning ved udlægning af et 1-2 meter tykt sandtæppe ca. 50 meter ud i mosen på hver side af banen. Dette stabiliserer sporerne og giver den nødvendige ligevægt”, oplyser Erik Daugaard Jensen og fortsætter: ”Igennem Vojens Mark og Jegerup Enge har vi brugt en helt anden metode. Her har vi foreskrevet kanaludskiftning, der består i successivt at grave 6 x 6 meter store huller til fast bund og fylde dem med sand, det ene efter det andet, på en i alt ca. 800 meter lang strækning. I denne løsning bevares dæmningshøjden”.
Hertil skal tilføjes, at der som et led i projektet har været udgravet og bortskaffet omkring 40.000 kubikmeter blødbundsaflejringer, indbygget ca. 40.000 kubikmeter fyldsand som erstatning samt indbygget ca. 35.000 kubikmeter fyldsand i sandtæpperne i Bastrupdam Mose. Var metoden med kanaludskiftning blevet anvendt i Bastrupdam Mose, skulle der i stedet for de ca. 35.000 kubikmeter ovenfor været tilkørt ca. 135.000 kubikmeter fyldsand som erstatning for ca. 135.000 kubikmeter blødbundsmaterialer, der nødvendigvis skulle køres ud af området.
Entreprenøren har i sporspærringsperioder arbejdet døgnet rundt. Der har for dette komplekse projekt været brug for en god koordinering og for at holde tungen lige i munden.
Tom Serup Andersen, projektleder hos Banedanmark, er af den opfattelse at løsningen med udlægning af 1 – 2 meter tykt sandtæppe i Bastrupdam Mose er en god løsning, ikke mindst fordi denne løsning også har medført en væsentlig mindre belastning på de omkringliggende veje end det er tilfældet ved anvendelse af metoden kanaludskiftning.
Grontmij har også stået for etablering af nye dobbeltsporede banebroer over Bastrup Bæk og over Kestrupvej mellem Vojens og Sommersted. Det særlige for disse broer var, at de begge helt og aldeles skulle bygges inden for en sporspærringsperiode på 3 uger, og dette gennemførte entreprenøren til tiden. Endelig er der under projektet etableret 25 erstatningsvandhuller som kompensation for de arealer, som er inddraget til sporudvidelsen.
”VI har under projektet som miljøtiltag også etableret et større antal faunapassager, så oddere, padder og andre dyr bliver kompenseret”, oplyser Erik Daugaard Jensen og tilføjer, at det er første gang i Danmarkshistorien, at det nu skal dokumenteres, om miljøtiltagene betyder noget for dyrelivet: ”Vi sætter kameraer op, så vi kan måle, om vore miljøtiltag giver en effekt”.
Fakta:Strækningen mellem Vamdrup-Vojens er blevet udbygget med et ekstra elektrificeret spor og moderniseret, så hastigheden for passagertog kan hæves til 160 km/t. Udvidelse til dobbeltspor forbedrer kapaciteten for godstransport mellem Skandinavien og resten af Europa og samtidig mindskes flaskehalse for både gods- og passagertrafikken i Jylland. Grontmij løser rådgiveropgaven i et joint venture med Atkins, som er hovedrådgiver for projektledelse samt jernbaneteknik. Dette inkluderer projektering af kørestrøm, sikringsanlæg, opmåling, tids- og stadieplaner samt støj- og vibrationsberegninger. Grontmij står for projektering af broer, jord, afvanding, spor, stabilisering af dæmninger samt rådgivning om geotekniske og miljømæssige forhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *