Nyt lovforslag skaber bedre sikkerhed – også for dækbranchen

Oprettet 20/12/2012 – 09:59

Fremover skal man altid kontakte politiet, hvis en del af kørebanen inddrages i forbindelse med reparation eller fjernelse af et køretøj på motorvej. Det sker som følge af et nyt lovforslag, der skal øge sikkerheden for de faggrupper, der reparerer og bortbugserer havarerede køretøjer.
Således skriver Justitsministeriet i sin pressemeddelelse efter der i går blev vedtaget en meget længe ventet ændring af færdselsloven.
Dækbranchen har i mange år arbejdet med denne problematik og allerede for 5 år siden fremlagt både ændringsforslag og handleplaner på området. Nu er det endelig lykkedes, at få den første del af faktorerne på plads, så dækmontører, mekanikere og andre faggrupper kan arbejde i større sikkerhed på motorveje og motortrafikveje.
”Vi er rigtig glade for, at den nye lov er blevet vedtaget, men der er stadig et stykke arbejde der skal gøres. Nu er der kommet klarhed over, hvem vores medlemmer skal kontakte, når de skal hjælpe de nødstedte på vejene, men en lige så væsentlig ting for sikkerheden er skiltning og afspærring, så der også kan arbejdes uden at sætte livet på spil. Vi har allerede som bilag til vores høringssvar til den nu vedtagne ændring af færdselsloven også fremsendt detaljerede forslag til, hvordan der bør opstilles både skiltevogn, løbelys og kegler, så de forbi kørende trafikanter bliver gjort opmærksom på, at der arbejdes på et havareret køretøj”, siger Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd.
Skiltning og afskærmning er en yderst vigtig faktor, som skal på plads, hvis der fremover skal kunne arbejdes i sikre rammer, så både fysiske og psykiske arbejdsulykker undgås. Endvidere bør uddannelsen der omhandler sikkerhed ved arbejde på vej opgraderes, så den også omhandler netop arbejde på havarerede køretøjer. Uddannelsen, som den er i dag, er mere baseret på længerevarende vejarbejder, som også er forbundet med væsentlige sikkerhedsrisici, men ikke helt på samme måde på, som de der opstår, når en dækmontør eller mekaniker skal arbejde på et ofte uhensigtsmæssigt placeret køretøj.
”Vi vil straks efter årsskiftet intensivere arbejdet omkring skiltning og sikring af havaristedet, så vi forhåbentlig også kan have de regler på plads, når den nye lov træder i kraft den 1. juli 2013” slutter Volker Nitz.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *