Overskud skal tilbage til medarbejderne

Oprettet 25/10/2011 – 09:06

Pensionsselskaberne har kun én interesse, og det er at føre pengene ud til kunderne. Det siger vicedirektør i Forsikring & Pension, Carsten Andersen, i en kommentar til en netop offentliggjort undersøgelse fra Finanstilsynet om klientkonti.
Undersøgelsen viser, at pensionsmæglerne i 89 ud af 2.000 firmapensionsaftaler har haft aftale om at bruge klientkonto. I 8 ud af disse 89 aftaler – svarende til i alt 4 promille af samtlige de undersøgte aftaler – har tilsynet konstateret et overskud, der har kunnet udbetales til virksomheden. Og ud af disse 4 promille er tre fjerdedele af overskuddet udbetalt til medarbejderne. Dermed er det kun 1 promille af samtlige firmapensionsaftaler, hvor kunderne ikke har fået det overskud, de har ret til.
Vicedirektør Carsten Andersen, Forsikring & Pension, fastslår, at undersøgelsen bekræfter, at pensionsselskaberne kun har én interesse, nemlig at få pengene ud til kunderne.
– Vi indgik aftale med Forsikringsmæglerforeningen i oktober 2010, at pensionsmidlerne skal ud til kunderne. Finanstilsynet, mæglerne og vi er derfor helt enige på det punkt. Undersøgelsen viser, at det er også i mere end 99,9 procent af aftalerne det, der sker. Den ene promille, hvor der har været problemer med at føre pengene ud til medarbejderne i virksomheden, har været et spørgsmål om IT. Her er udfordringerne ofte tunge og mange. Men det skal selvfølgelig løses, siger Carsten Andersen.
En klientkonto er en mellemregningskonto, hvor pensionsmægleren indsætter årets à conto administrationshonorar, der modtages fra selskaberne. Her registreres de ydelser, som pensionsmægleren yder kunden i løbet af året. Pensionsmægleren opgør kontoen, når året er omme. Er der overskud, skal det tilbageføres til kunderne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *