Oprettet 29/08/2011 – 21:06
Skive Tekniske Skole har skrevet internationalisering ind i skolens vision. Det har givet engagement blandt lærere og elever og mange nye samarbejdspartnere.
Alle afdelinger på Skive Tekniske Skole skal involveres i blandt andet Comenius’ og Leonardos temaorienterede skolepartnerskaber. På den måde skal alle lærere og elever motiveres til at rette blikket ud i verden.
Det er den klare og målrettede satsning, som Kvalitetspatruljen fik præsenteret ved et besøg for nylig på Skive Tekniske Skole (STS).
Skolen har en lang tradition for at deltage i Leonardo-pilotudviklings- eller -transferprojekter. Enten har skolen selv søgt midler, eller også er skolen partner. Ifølge direktør Ann K. Østergaard har det givet et stort internationalt netværk og kendskab til skolens udviklingsarbejde i Europa. Det har betydet, at man får mange henvendelser om nyt samarbejde på forskellige fronter.
”Det har vist sig, at det er svært at få resultaterne af disse pilot- og transferprojekter implementeret hos andre end de elever og lærere, der umiddelbart er engagerede. Og så forsvinder noget af ideen med at deltage,” siger Erik Madsen, der arbejder i skolens studiecenter.
Eleverne i centrum
I de senere år har STS derfor søgt overordnet at fokusere på internationalisering med eleverne i centrum. Eleverne supplerer så med projekter, der kan støtte op om dette overordnede mål.
”Eleverne står ikke umiddelbart i kø for at komme på udvekslingsophold, og det kan der være mange årsager til. Det, vi selv kan gøre, er at give bedre, mere jordnær, erfaringsbaseret information om de muligheder, der eksisterer,” siger Erik Madsen.
Og tilføjer:
”Gennem kortere udstationeringsprojekter give eleverne en opfattelse af, at det kan de godt, og at det faktisk både er interessant og en god oplevelse.”
Ifølge Erik Madsen satser skolen derfor nu målrettet på, at alle afdelinger skal involveres i Comenius’ temaorienterede skolepartnerskaber, hvor man typisk udsender seks til otte elever sammen med en til to lærere for at opleve, hvordan en anden skole arbejder med de fag, det drejer sig om.
”Denne form er velegnet både til at minde lærerne om internationalisering og til at give eleverne en god oplevelse af sig selv som nogen, der godt kan, og derved også få dem til at tænke i Leonardo-udvekslingsophold af lidt længere varighed og uden lærerdækning,” pointerer Erik Madsen.
Ser ud til at virke
Det ser ud til, at strategien virker. Eleverne bliver motiverede til efterfølgende at overveje selvstændig udveksling i Leonardo Mobilitet og måske endda efterfølgende at tale med en praktikvirksomhed om en udstationering i udlandet.
”Samtidig giver det afdelingen mulighed for at oparbejde et kompetenceløft inden for de valgte temaer,” fortæller Erik Madsen.
På STS har man erfaret, at skolepartnerskaberne i Comenius og Leonardo både kan bidrage til at give de implicerede afdelingers lærere et fagligt og internationalt løft, og at Comenius-partnerskaberne giver de respektive afdelingers elever en faglig og international oplevelse.
Skolen ser derfor i høj grad det internationale projektarbejde som noget, der hænger sammen og skaber synergi. Eleverne får mulighed for udvikling i så trygge rammer, som man kan skaffe dem. Samtidig giver det lærerne en vitaminindsprøjtning og mulighed for at stifte bekendtskab med de partnere, der eventuelt skal hjælpe med at få elever udstationeret.
”Vi har valgt at søge midler til korterevarende lærermobilitet. Oplevelsen af andres pædagogik, værksteder, udstyr og gæstfrihed giver større engagement hos lærerne og dermed mere motivation for at orientere og opfordre eleverne til at benytte sig af muligheden, når den nu findes,” siger Erik Madsen.
Fakta om STS´s internationale samarbejde
Skive Tekniske Skole (STS) samarbejder med mange lande. Eksempelvis Frankrig, Sverige, Spanien, Tjekkiet, Finland, Grækenland, Tyskland, Skotland og Indonesien.
På STS arbejdes efter denne model:
Comenius – lærer- og elevmobilitet (motiverer både lærere og elever)
Leonardo – lærermobilitetet (motiverer og inspirerer lærere)
Elevmobilitet (motiverer og inspirerer elever til efterfølgende udstationering eller praktikophold i udlandet)
Ansatte- og ledigemobilitet (et tilbud til virksomheders ansatte og til dem, der er færdige med uddannelsen)
PIU – udstationering af elever i praktik i udlandet.
Fakta om Kvalitetspatruljen
Kvalitetspatruljen besøger alle landets erhvervsskoler i perioden 2010-2012 for at videreformidle viden og erfaringer og inspirere skolerne til at dele viden på tværs. Målet er at skabe bedre erhvervsuddannelser.
Kvalitetspatruljen er oprettet som led i indsatsen for at styrke erhvervsuddannelsernes omdømme og er en del af Aftale om flerårsaftale for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser i perioden 2010-2012 mellem regeringen,…