Bøde for markedsføring, der opfordrer børn og unge til at indtage alkohol

Oprettet 05/12/2011 – 14:07

Dansk Ungdomsferie ApS har ved Retten i Århus fået en bøde på 55.000 kr. for i sin markedsføring, der bl.a. var rettet mod unge under 18 år, at opfordre til indtagelse af alkohol. Dommen, der er den første på området, slår fast, at alkohol ikke hører hjemme i reklame målrettet de helt unge forbrugere.
Forbrugerombudsmanden har fået rettens ord for, at der gælder et generelt forbud mod at bruge alkohol som blikfang i markedsføring målrettet børn og unge. Det sker efter at Dansk Ungdomsferie ApS i marts 2008 annoncerede for sine rejser til Lloret og Sunny Beach i ungdomsbladet Chili.
I annoncen var der en henvisning til selskabets hjemmeside, hvor rejserne og de forskellige aktiviteter, som man kunne tilmelde sig på rejsemålene, var nærmere beskrevet. I beskrivelsen af visse af aktiviteterne var der bl.a. billeder af unge mennesker i festsituationer, og i teksten blev der bl.a. brugt udtryk, såsom ”pubcrawlen …Vi besøger 5 barer på 4 timer, med hver sin specialitet”, ”baren har gratis drikkevarer”, ”en times gratis sangria”, ”HAPPY-HOUR med øvrige drinks og cocktails”, ”Glasset giver tre timers gratis drikkevarer og fyrer hurtigt stemningen op på kogepunktet” og ”double up på stambarer … rabat i baren”.
Hos Forbrugerombudsmanden er man tilfreds med dommen, der er den første vedrørende overtrædelse af markedsføringslovens regler om at opfordre børn og unge til at indtage alkohol. Dommen slår desuden fast, at markedsføringen ikke behøver at være aggressiv eller grov – det er nok, at alkohol overhovedet indgår som en del af markedsføringen, når den er målrettet de unge forbrugere.
– Der er tale om en principiel dom, og jeg er naturligvis glad for, at retten var enig i vores vurdering af, at Dansk Ungdomsferie ApS’markedsføring var i strid med markedsføringslovens bestemmelse om at opfordre børn og unge til at drikke alkohol, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe, og fortsætter:
Jeg er også meget tilfreds med, at det klart fremgår af dommen, at der gælder et generelt forbud mod at opfordre til indtagelse af alkohol, når markedsføringen er rettet mod børn og unge, og at bestemmelsen således ikke er begrænset til kun at gælde i situationer, hvor markedsføringen har været grov eller aggressiv. Rettens afgørelse vil få stor betydning for tilsvarende sager i fremtiden.
Rettens afgørelse
Retten fandt, at beskrivelsen af aktiviteterne med de tilhørende billeder indeholdt en direkte eller indirekte opfordring til indtagelse af alkohol.
Retten fandt endvidere, at markedsføringen måtte anses for også at rette sig mod unge under 18 år. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at annoncen – hvori der blev henvist til selskabets hjemmeside – havde været bragt i bladet Chili, der bl.a. blev uddelt på gymnasier, samt at selskabet i 2008 også solgte rejser til unge under 18 år (selskabet sælger ikke længere rejser til unge under 18 år).
Retten fandt derfor, at selskabet havde overtrådt markedsføringslovens § 8, stk. 2, hvorefter markedsføring rettet mod børn og unge ikke direkte eller indirekte må opfordre til anvendelse af alkohol.
Selskabet blev idømt en bøde på 55.000 kr.
Ved fastsættelsen af bøden tog retten bl.a. udgangspunkt i selskabets udgifter til markedsføringen, og bøden blev fastsat til omkring det dobbelte af markedsføringsudgifterne.
Det siger loven om markedsføring med alkohol rettet mod børn og unge
Ifølge markedsføringslovens § 8, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge ikke direkte eller indirekte opfordre til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol, eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
Bestemmelsen trådte i kraft den 1. juli 2006.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *