Cykelparkering giver mere luft og liv til Aarhus” centrum

Oprettet 09/09/2011 – 20:05

I den seneste tid har Aarhus Cykelby arbejdet hårdt for at udvide, udvikle og forbedre cykelparkeringen for de aarhusianske borgere. Og der er mange fordele ved at opfordre flere til at cykle og bruge de mange nye cykelparkeringsmuligheder i centrum – fordelene kommer nemlig ikke kun cyklisterne til gode.
Hvis de mange projekter og tiltag virker efter hensigten, betyder det, at flere og flere bilister kan se fordelen i at vælge cyklen frem for bilen. Dermed kommer der færre biler ind i Aarhus C, og på den måde forbedrer det også forholdene for de parkeringssøgende bilister. Der vil simpelthen være færre om udbuddet af bilparkeringspladser.
”Det handler om at skabe et incitament til at få folk til at droppe bilen og hoppe på cyklen eller tage offentlig transport, så vi gavner miljøet og afhjælper det trafikkaos, der ofte hersker i centrum af byen. Og flere vil givetvis se idéen i at tage sin cykel og komme tættere på det inderste centrum uden at skulle tænke på at lede efter en p-plads eller på udgifter til parkering, hvis der samtidig kommer flere gode cykel p-pladser. Og så er det jo en god sidegevinst, at vi samtidig gør livet lettere for de, der er nødt til at tage bilen ind i byen”, siger rådmanden for Teknik og Miljø, Laura Hay.
Store biler – små cykler
Selvom der nu findes mange steder i centrum, hvor der er prioriteret nye parkeringsforhold for cyklisterne, skal de ikke ses som en bekostning af bilisternes fremkommelighed og parkeringsmuligheder. Mange steder i centrum, er der nemlig plads til cykler, hvor der ikke er plads til bilparkering – fx på Bruuns Bro, hvor der er blevet plads til 900 cykelparkeringspladser. Andre steder, hvor der i forvejen ikke er adgang for almindelig biltrafik, er der også opsat nye stativer, som ved Åboulevarden og ned til Telefontorvet, hvor der er opsat cykelparkering til 54 cyklister.
Flere fordele
”Det betyder også meget for udviklingen af et rent bymiljø og et spirende byliv, at vi har fokus på at prioritere forholdene for cyklister og gående. Det aktive butiks- og caféliv, som Aarhus er så kendt for, har bedre vilkår dér, hvor der ikke er trafikerede veje og fyldt med parkerede biler. Og for de mennesker, der bor, arbejder og shopper i centrum, er det rarere at opholde sig byen, jo flere vi får til at skifte bilen ud med cyklen”, siger Laura Hay.
Medindehaver af dauf & pede smykker, Claus Madsen, mener også, det er et klart plus for butikken, der ligger på strækningen ned mod Telefontorvet, at der kun er plads til cykelparkering udenfor:
”Der er mere ro, og butikken er mere attraktiv, når den ligger i en bred gågade i stedet for ved en vej med bilparkering foran. Folk har mere lyst til at stoppe op og tager sig bedre tid til at kigge på vinduer, når de ikke går på en trafikeret gade – og det giver flere kunder i butikken,” siger han.
”Vi fortsætter det høje aktivitetsniveau for at sikre gode vilkår, fremkommelighed og flere fordele for både gående, cyklister og bilister i Aarhus, og for samtidig at følge med udviklingen generelt, da der – heldigvis – allerede er flere aarhusianere, der vælger at tage cyklen, når de skal rundt byen,” siger projektleder for Aarhus Cykelby, Pablo Celis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *