Goodyear Dunlops lastbildæk er klar til EU-mærkaten

Oprettet 25/05/2012 – 06:59

Goodyear offentliggør i dag, at virksomheden har afsluttet testningen af omkring 500 forskellige lastbildæk fordelt på 16 dæktyper med over 55 dimensioner, og sikret at disse dæk lever op til EU’s dækmærkningsforordning, der træder i kraft den 1. november 2012.
Testningen blev udført på Goodyear Innovation Center i Luxembourg, som er virksomhedens vigtigste anlæg for forskning og udvikling i regionen og direkte tilknyttet et af Goodyears største produktionscentre for lastbildæk. Goodyear Dunlop skal teste alle virksomhedens dæk. Dette for at overholde en ny EU-forordning, der kræver, at alle dæk får et europæisk mærkat, som viser de tre vigtigste performancekriterier fra og med november i år. Den nye forordning kræver, at producenten tester dækkene til de nye klassificeringer efter strenge EU-testmetoder.
“Vi er glade for, at mærkaten kommer, fordi det vil være endnu en bekræftelse på, at vores dæk lever op til det, vi bygger på – brændstofeffektivitet uden at gå på kompromis med sikkerheden” sagde Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires, Goodyear Dunlop EMEA. “Med stigende brændstofpriser i Europa som et løbende problem har vi fokuseret på at levere et stadig større sortiment af produkter, der har mindre rullemodstand og giver lastbilerne mulighed for aktivt at reducere brændstofforbruget på grund af dækkene. Rullemodstanden og vådgrebet er mærkatens vigtigste kriterier, og vi har tillid til, at den officielle europæiske mærkat vil afspejle vores evne til at levere varen på disse områder.”
Som en del af initiativet til at gøre transporten i Europa mere brændstofeffektiv og reducere CO2-udslippet har Goodyear Dunlop for nylig lanceret det første Flådesymposium, der afholdtes i Bruxelles under titlen “Driving Fuel Efficiency in Europe’s Road Freight Transport”[1]. Under arrangementet deltog omkring 170 eksperter fra offentlige myndigheder, lastbilproducenter og flådeejere fra 15 lande i en endags diskussion og en række workshops, der skulle bidrage til at afdække de udfordringer, sektoren står over for. Ved dette arrangement præsenterede Goodyear Dunlop også sin kalkulator til beregning af brændstofeffektivitet, som står til rådighed for flådeoperatørerne på webstedet www.fleet-calculator.eu.
Goodyear Dunlop har som førsteprioritet at optimere dækkenes performance til den bedst mulige økonomi og det højeste niveau af sikkerhed, og virksomhedens produkter skiller sig allerede ud på disse performanceområder. Testningen af Goodyear Dunlops dæksortiment, der skulle fastlægge deres klassificering til den nye EU-dækmærkat, gav også ingeniørerne mulighed for endnu engang at få bekræftet mange af de 50 kriterier, virksomheden tester dækkene for, herunder kilometertal, slidstyrke, holdbarhed, håndtering i vådt og tørt føre samt trækkraft egenskaber. Selv om virksomheden støtter helt op om indførelsen af den ny EU-dækmærkat, vil den stadig tale om de andre kriterier, som dens dæk testes for, da de giver kunden et indblik i dækperformance, der rækker ud over mærkaten. Virksomheden har investeret i dækforskning og -udvikling i 112 år, og beskæftiger i øjeblikket over 700 specialuddannede ingeniører og dækspecialister såvel som 270 testkørere, testingeniører og teknikere i EMEA-regionen.
“Mærkningen er virkelig en god nyhed for dækkøberne, men det er vigtigt at se på det bredere perspektiv. Et dæk, der viser den bedste klassificering i alle kategorier, kan virke som det ideelle dæk, og i nogle tilfælde vil det også være det. Disse er imidlertid kun tre ud af over halvtreds performanceparametre, vi analyserer, tilføjede Stavanovic. Håndtering i tørt føre, holdbarhed og slidstyrke, trækkraft, bremsning på sne og is og ikke mindst kilometertal er andre kriterier, der spiller en afgørende rolle for et lastbil- eller busdæks økonomi og sikkerhed. Vores ultimative mål er at levere dæk, der scorer højt på mærkaten, og vi arbejder os hen imod dette mål, men vi vil ikke markedsføre et produkt, før vi er sikre på, at det ikke går på kompromis med noget aspekt af sikkerheden eller økonomien.”
Goodyear Dunlop implementerer den påkrævede mærkning fra og med 30. maj, hvor frivillig mærkning tillades af EU. Efter november vil der være mærkningsoplysninger på teknisk reklamemateriale for alle dæk og på internettet i overensstemmelse med EU-kravene.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *