Ny innovativ belysning forbedrer indlæringsmiljøet på danske skoler

Oprettet 08/12/2011 – 09:08

Bedre koncentration, mindre støj og højere læsehastighed. Det er nogle af fordelene ved at have den rette belysning i klasseværelser, viser studier. Fra uge 49 kan skoleelever i Fredensborg ved selvsyn opleve effekten af tidens mest innovative lyssystem.
Larmende elever, dårlig koncentration og svingende motivation er en daglig risikofaktor for danske skolelærere. Studier viser, at korrekt belysning kan være med til at forbedre børns syn og humør, øge koncentrationsevnen og reducere træthed . Philips har derfor udviklet lyssystemet SchoolVision og indgået et samarbejde med Endrupskolen i Fredensborg om at forbedre indlæringsevnen blandt eleverne i skolens børnehaveklasse.
”SchoolVision giver læreren mulighed for at justere belysningen, når børnene eksempelvis skal koncentrere sig om en skriftlig prøve, eller hvis de har brug for et ekstra skud energi i de sene eftermiddagstimer. Vi har i forvejen rigtig gode erfaringer med SchoolVision fra Holland og Tyskland, hvor børnenes koncentration er øget med op til 40 procent,” siger Thomas Skovsgaard, Lighting Country Leader, Philips Denmark.
SchoolVision er et innovativt lyssystem, der er udviklet specielt til klasseværelser. Med det nye system kan læreren justere både lysstyrke og farvenuance (varmt eller koldt lys). De forskellige indstillinger er forprogrammerede, så læreren kan nemt og hurtigt aktivere dem ved at trykke på en knap på kontrolpanelet. Der er fire forskellige indstillinger: ”Energi”, ”Ro”, ”Almindelig” eller ”Koncentration”. ”Energi” giver for eksempel et lys, der svarer til en skyfri sommerdag ved middagstid, mens ”Ro” derimod svarer til blødt aftensolskin.
Skoleleder på Endrupskolen ser frem til et forbedret indlæringsmiljø
Lyssystemet er blevet implementeret på Endrupskolen i børnehaveklassens lokaler. Endrupskolens skoleleder, Finn Drabe, glæder sig til at se resultaterne.
”Vi har indgået samarbejdet, fordi det giver os en spændende mulighed for at skabe et bedre indlæringsmiljø for både lærere og elever. Jeg følger projektet nøje og håber selvfølgelig, at vi får de samme positive resultater som i Holland og Tyskland.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *