Ny, stærk Mini-Motor til Ford

Oprettet 12/09/2011 – 19:06

Tre små cylindre, der sparker 120 hk ud til forhjulene! På Frankfurt Motor Show har Ford løftet sløret for den helt nye og hidtil mindste Ford benzinmotor, som snart bliver en del af motorprogrammet til Ford Focus. Den lille 1,0 liters EcoBoost benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning er indbegrebet af down-sizing og et bomstærkt vidnesbyrd om at Ford ligger i førerfeltet når det kommer til moderne motorteknologi.
Udover Ford Focus vil den nye EcoBoost motor indgå som et brændstofeffektivt og CO2-venligt alternativ i motorprogrammet til henholdsvis Ford C-MAX og den kommende, helt nye Ford B-MAX.
Ford vil introducere to versioner af den nye mini-motor til Ford Focus i 2012 – en 100 hestes og en 120 hestes med henholdsvis 5-trins og 6-trins manuel gearkasse.
-Ved at udbyde Ford Focus med en avanceret 1,0 liters benzinmotor, sender vi ikke blot et signal om, at vi mener det alvorligt med down-sizing, det er også et konkret eksempel på, hvor langt Ford er nået rent teknologisk. At producere en ét-liters motor med den ydelse, brændstoføkonomi og CO2-udledning er et vidnesbyrd om, at vi vil være blandt de allerbedste, siger chefen for Fords motorudvikling i Europa, Graham Hoare.
Sin beskedne størrelse til trods, leverer den nye EcoBoost mini et kraftoverskud, der svarer til en traditionel 1,6 liters benzinmotor, men med et brændstofforbrug og en CO2-udledning, der er markant lavere. En Focus med den nye EcoBoost motor udleder mindre end 120 gram CO2 pr. kørt kilometer. Brændstofforbruget ligger på den rigtige side af 20 km/l ved almindelig, blandet kørsel.
Kompakt og omdrejningsvillig
Den lille EcoBoost motor er udstyret med en helt nyudviklet turbolader med ekstrem hurtig respons og helt op til 250.000 omdrejninger i minuttet. Det betyder, at der stort set ikke er nogen turbo-forsinkelse i køreoplevelsen, ligesom turboladeren er garant for et magtfuldt moment på hele 170 Nm mellem 1.300 og 4.500 omdrejninger i 120 hestes versionen.
Den nye motor er også udstyret med en ny udstødnings-manifold, som sænker temperaturen på udstødningsgassen. Det betyder, at motorens luft-benzin-blanding altid er optimal over hele omdrejningsskalaen.
Et avanceret kølesystem, som sikrer hurtigere driftstemperatur i motoren, er med til at reducere brændstofforbruget og, i modsætning til de større EcoBoost-motorer, er miniens motorblok ikke udført i aluminium, men i støbejern. Det betyder at motoren forbrænder 50 procent mindre brændstof i processen fra kold hvile-temperatur til optimal driftstemperatur.
Intelligente pumper til air-condition og motorolie er ligeledes med til at reducere energi-trækket på motoren, hvilket igen fører til bedre driftsøkonomi og reduceret udledning. Samtidig er den geometrisk avancerede motor bygget op af special-coatede komponenter, som reducerer friktion og dermed også energitab.
Ford Auto-Start-Stop, Active Grille Shutter og Ford Smart Regenerative Charging vil ligeledes indgå som en valgmulighed til Focus og C-MAX med den nye 1.0 liters EcoBoost motor.
I lighed med sine storebrødre er den nye mini udstyret med dobbeltvariabel Ti-VCT knastaksel for at øge ydelse og driftsøkonomi yderligere. Derudover er den lille EcoBoost udstyret med en nyudviklet knastaksel-aktuator for at øge responstiden uden samtidig at gå på kompromis med holdbarheden.
Silkeblød og raffineret
Lige fra starten har det været et mål at udvikle den nye mini til en raffineret motor med silkeblød gang.
Den kultiverede motorgang skyldes blandt andet et nyt design med to oliemættede tandremme, hvilket øger effektiviteten og sænker støjen fra motoren. Ligeså har Fords ingeniører forbedret motor-ophænget og re-designet motorens krumtap for at reducere energitabet. Alle nyskabelserne er bragt sammen i en lille motor, som er blevet optimeret over 720.000 kilometers testkørsel – herunder 360.000 kilometer med holdbarheds-tests og 10.000 kilometer med miljø-tests.
-Den nye 1,0 liters EcoBoost motor er en af de mest avancerede motorer Ford nogensinde har produceret. Den er pakket med så mange teknologiske nyskabelser, at det er svært at holde styr på dem alle sammen, siger Graham Hoare. Hele ideen med EcoBoost har altid været at kigge på enhver tænkelig detalje i forsøget på at forbedre brændstoføkonomien uden at gå på kompromis med ydelsen. Den nye 1,0 liters EcoBoost er et strålende eksempel på den tankegang. Vi føler os overbeviste om, at den både vil overraske og glæde vores kunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *