Verdens mest innovative brillefirma er dansk

Oprettet 12/09/2011 – 09:06

På trods af sin korte alder blev det nye danske brillefirma Monoqool udvalgt som ‘World’s most innovative eyewear’ af den kendte amerikanske brilleportal The Spectacle Showcase. Firmaet lancerede de første brillekollektioner i 2010, så det er lidt af en rekord i brilleindustrien. Siden starten har virksomheden fra Fredensborg da også modtaget en række internationale designpriser. Først Red Dot Award i den bedste kategorie ‘ Best of the Best’ i selskab med Apple’s Ipad, men senere også den tyske designpris Focus Award, og en nominering til den prestigefyldte Designpreis Deutschland, hvor kun tidligere vindere af andre designpriser kommer i betragtning.
‘Da min partner og jeg i 2008 besluttede at forsøge os i brillebranchen var det med et oplæg til vores designere om at skabe noget helt unikt der kunne vinde designpriser. Det er nu lykkes’, udtaler en af grundlæggerne Allan Petersen. ‘Brilleverdenen er domineret af briller der ligner hinanden, og vores nyhederne blot er nye fortolkninger af gamle faconer og nye farvespil. Men vi har med vores brille helt uden skruer formået virkeligt at komme med noget nyt’.
Monoqool arbejder med det danske design team Tools Design – Henrik Holbæk og Claus Jensen – der har vundet mere end 200 internationale designpriser bl.a. for deres designs for Eva Solo. ‘Vi valgte at arbejde med Tools, fordi de er ekstremt dygtige til at skabe utraditionelle løsninger. Deres ikoniske termokander for Eva Solo med neopren med lynslås er jo et fantastisk godt eksempel på at de virkelig kan tænke ‘out of the box’, fortæller Allan Petersen videre.
De to grundlæggere af Monoqool har arbejdet i en årerække i Japan, og det var derfor naturligt at benytte Japan som produktionsland for brillerne. Japan er i forvejen kendt for deres stærke tradition for håndlavede briller. ‘Vi kender begge kulturen, og taler japansk, hvilket giver os en kæmpe fordel i vores samarbejde med japanerne, som ellers er kendt for at være meget konservative, og sjældent tager chancer’, fortæller Allan Petersen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *