2010 Pirelli Star Driver – Rally Tyrkiet

Oprettet 18/04/2010 – 20:00

Det andet år af Pirelli Star Driver program kom i gang på denne uges Rally i Tyrkiet, med alle de drivere drejning i at fremme gange og New Zealands Hayden Paddon færdigbehandling højeste af de fem besætninger i det samlede klassement. Estiske chauffør Ott Tänak havde sat tempoet for de første to dage af begivenheden, før bryder tungt på den endelige morgenen efter at have kørt i top 10 samlet for varigheden af rally.
Pirelli Star Driver rapport
Hayden Paddon kunne have været den højeste finisher på begivenheden, men går væk fra vejene om åbning fase af rally tvang ham til at bruge SupeRally at vende tilbage lørdag formiddag. Tre andre bilister pensioneret fra fredag: Alex Raschi, Nick Georgiou og Peter Horsey. Horsey’s afgang var den eneste terminal ene efter hans Mitsubishi blev ødelagt i en anden etape brand.
Den eneste overlevende af, hvad der var blevet en usædvanlig hård første loop etaper tæt på rally’s Istanbul base var Tänak. Den protegé af fem-tiden World Rally vinder Markko Martin indrømmede, at han havde taget en velovervejet tilgang til den første dag, og fortsatte denne politik i lørdag, at kun fanget af en hurtig højresving over en bjergkam på SS20. Han rullede sin Lancer og var ude af stand til at fortsætte.
Engang var han tilbage på de stadier, Paddon fokus for lørdag var på strøelse sig i den nye bil og fylde op til sædet tid, han havde savnet den foregående dag. Ved dagens tredje etape, blev Paddon slå tiden af Tänak på trods af en beskadiget fælg tvinge en bremse calliper at fange på disken. Ved udgangen af begivenheden, havde Paddon overvinde sin fredag skuffelse og var meget glade for den følelse og hastighed blev han nyder fra Mitsubishi.
Raschi færdig tilfælde tæt på Paddon. San Marino føreren havde gjort det et skridt videre i rally, før han gik den vej, SS2. Han vendte tilbage, blot for at lide skade suspensions Riva test sent lørdag morgen. Bilen blev fastsat, og han gjorde det til slutningen af begivenheden uden yderligere problemer. Libanesiske driver Nick Georgiou var det mest uheldige af Pirelli Star Drivers, men efter betydning fiasko udelukket ham ud fra dag et, før han selv ankom i starten af åbningen scenen. Georgiou tilbage til tjenesten parken ikke har taget fat på en enkelt kilometer konkurrencedygtig. Hans rally startede næste morgen, da han valgte at tage en fornuftig tilgang til at lære bilen i stedet for at forsøge at sætte hurtigste etape gange i gruppen N kategori. Ved den sidste dag, var Georgiou tilfreds med hans fremskridt, kalder Ballica test det bedste, han nogensinde havde kørt.
Horsey bil ikke gøre det forbi for anden etape. Han rullede bilen i en langsom højresving. Selve ulykken ikke kostede for meget tid, men den brand, der startede kort efter – og var mistænkt for at have været startet af en olielækage – tog fat og brændt bilen ud, trods de bedste bestræbelser Horsey og co-driver Moses Matovu.
Chaufførerne
Bil 36: Nick Georgiou / Joseph Matar
Nick Georgiou sagde: “Arrangementet fik ikke ud til den bedste start for os. Vi var på vej sektion til den første fase, hvor jeg følte servostyring stramme op, så jeg så batteriet lys, der kommer på og endelig motortemperatur begyndt at stige. Vi skiftede motoren slukket og vores bange anelser blev bekræftet, da vi så en betydning havde brudt. Selvfølgelig var jeg skuffet, men samtidig var det ikke så slemt som at have det til at ske i midten af scenen – adrenalinen var ikke flyder, så de følelser var ikke helt det samme. Dette er samlingssted, kan det ske. Det var en let fastsætte for holdet, og vi var i stand til at komme ud og starte vores rally lørdag formiddag. Da vi fik gang, det virkelig var ikke den letteste vilkår – vi kørte i gruset dæk på våd asfalt etaper. Vi gik tempoet lidt op om eftermiddagen lørdag og igen søndag. Den Ballica etape var bare noget andet, det var utroligt. Folk fortæller mig er det en smag af Finland – hvis det er tilfældet, kan jeg ikke vente med at komme der. Det var bare fantastisk med spring. Jeg elskede det. Jeg er temmelig tilfreds forlader denne begivenhed, okay, det var ikke den bedste start, men jeg ved, hvor jeg er med bilen nu. De andre har taget lidt tid ud af mig, men jeg ved, hvor den tid er, og jeg ved, hvad jeg har at gøre. ”
Bil 37: Peter Horsey / Moses Matovu
Peter Horsey sagde: “Sikke en start på en rally! Jeg kan stadig næsten ikke tage, hvad der er sket. Alt var godt på den første etape, men så ikke langt ind i anden fase gik vi ind i en højresving over en pande. Bagsiden af bilen steg ud, jeg var bare lidt for hurtigt i. bageste blev fanget i nogle hjulspor fra de biler, der havde passeret igennem tidligere, og det rullede over. Det var ikke dårligt kast eller noget, det var første gear – en rigtig langsomt. Tilbage på vores hjul, fik vi og var gået om en kilometer eller noget i den retning ned ad vejen, da jeg så røg komme igennem motorhjelmen ventilationshullerne. Vi standsede og bruges vores…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *