3,2 millioner har fulgt DR1’s valgdækning den første uge

Oprettet 05/09/2011 – 13:07

Torsdag aften satte Kim Bildsøe Lassen og Ask Rostrup fokus på tvivlerne i deres faste valgmagasin ’Kandidaterne’ på DR1.
Seerne ser derimod ud til at være ganske sikre på, at de godt vil se DRs valgprogrammer og især programmet, hvor de to værter følger partilederne og dagens valgkamp, tænder ”Askometeret” og analyserer, hvem der har gjort hvad og hvorfor i kampen om krydserne.
”I gennemsnit er der 571.000 seere hver aften til ’Kandidaterne’, og det er et flot tal for et seriøst politisk program,” forklarer medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning.
Ifølge en beregning som DR Medieforskning har lavet, har knap 3,2 millioner danskere set nyheder eller valgprogrammer på DR1 i valgkampens første uge.
DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup er godt tilfreds med tallene:
”Det afgørende for DR er at få givet perspektiv og substans på valgkampen. Vi er på en demokratisk opgave her. Det handler om, at danskerne skal have den bedste forudsætning for at kunne sætte deres kryds den 15. september. Og så er det da utroligt glædeligt, at seerne følger vores udsendelser tæt,” siger DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup.
De store kanaler trækker flest
Ifølge medieforsker Niels Marslev, er det fortsat hovedkanalerne, der driver værket, når det drejer sig om at føre valget ud til et bredt udsnit af danskerne.
”DR1 og TV 2 har haft cirka dobbelt så mange seere til valg og nyheder som nyhedskanalerne til sammen,” siger han.
Ét af tv-programmerne, som seerne kun får på DR1, er partiernes præsentationsprogrammer, som DR1 sender mandag til torsdag klokken 21.50 med Jens Olaf Jersild som vært.
Her er det tydeligvis ikke kun de mest trofaste partisoldater, der følger med. Ifølge DR Medieforskning har knap 1,3 millioner været forbi ”partiprogrammerne” indtil videre.
DR Update mærker det også
Også DR Update, der for eksempel hver eftermiddag sender valgmagasin, mærker til danskernes store interesse for valget. I de første syv dage af valgkampen har i gennemsnit 414.000 seere været forbi kanalen dagligt mod 373.000 i snit i ugerne op til valgudskrivelsen. Og seerne ser mere, end de plejer: Seertiden er nemlig vokset med 36 procent.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *