Oprettet 29/01/2010 – 14:48
Det er ikke bare en, men syv markeder Apple udfordrer med gårsdagens lancering en ny fladskærms-computer, iPad’en. Og det er ikke bare teknologi-virksomheder der skal se sig truet af det nye apparat. Hele erhvervslivet vil få føjet en ekstra facet til deres markedskommunikation. Det fremgår af Jon Lunds nye rapport “The seven faces of iPad. Accessing the potentials of Apples new tablet-device” som udkommer idag.
“Apple’s iPad er den første rigtige konvergens-maskine” siger Jon Lund i en kommentar til rapporten. “Den bliver det tætteste vi hidtil har været på en kombineret computer, avis og TV-apparat”. iPad’en kommer i handelen i USA 1. april og ventes til Danmark henover sommeren.
Rapporten gennemgår syv forskellige måder en iPad kan bruges på – og de syv forskellige markeder, som den derved bringer i spil. Ifølge rapporten kan iPad’en bruges som bærbar computer, som spil-konsol, e-bogslæser, gps og mp3- og video-afspiller. Derudover vil iPad’en muliggøre helt nye både professionelle og private anvendelser og gøre et indhug i det voksende smartphone-marked også.
Rapporten estimerer markedet for iPad’en, og skønner at der vil blive solgt 20.000 iPad’s herhjemme i år, men at det årlige salg i 2013 vil ramme 200.000 eksemplarer. Det vil i så fald betyde at der i 2013 vil være solgt omkring 400.000 iPads herhjemme ialt.
“Det er meget vanskeligt at sige noget præcist om hvor stor udbredelse iPad’en vil få. Det er et helt nyt produkt der skal konkurrere på andres hjemmemarkeder – og den præcise launch-dato i Danmark er heller ikke fastsat. Estimaterne skal mest ses som optegning af konturer for en rigtigt spændende nye produktkategori: tabletten” siger Jon Lund.
Download rapport
Rapporten “The seven faces of iPad. Accessing the potentials of Apples new tablet-device” udgives og kan downloades fra www.jon-lund.com for 345 kr. ex. moms. Rapporten kan – ligesom Jon Lunds øvrige rapporter – tilgås gratis for alle abonnenter på nyhedsbrevet DigiWatch, www.digi-watch.dk.
21. ugentlige analyse
Digital view-analysen er den enogtyvende i en række af analyser, der på ugentlig basis sætter lys på livet på nettet i Danmark.
“Vi står med begge ben midt i en rivende udvikling, hvor hjemmesider, mobiltelefoner, facebook og twitter, gps’er, Google, avancerede kameraer og sociale netværk eksploderer om ørene på os. Det er en udvikling der fortjener fuldt fokus, for den ændrer danske virksomheders muligheder for at drive forretning, åbner op for en helt ny måde at lave velfærdsstat på, og giver os alle sammen en masse nye ting vi hver især skal tage stilling til på det personlige plan. Den udvikling håber jeg med Digital View-analyse serien – og samarbejdet med DigiWatch – at kunne sætte fokus på.” siger Jon Lund.
Jon Lund forlod i sommer posten som direktør for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) som han havde ledet i fem år, for at starte sin egen analyse- og rådgivningsvirksomhed med fokus på de strategiske udfordringer den ny teknologi stiller virksomheder og organisationer overfor. Jon Lund har tidligere bestridt tillidsposter i blandt andet Interaktive Advertising Bureau Europe, Kulturministeriets reklameforum, Det internationale handelskammers markedsførings-udvalg og Danske Mediers Forum.