Oprettet 18/01/2010 – 22:09
Det er af stor betydning for de helt små børn at få rigtig fat i sproget, hvis de senere i livet skal undgå at få problemer med at læse. De seneste års forskning viser, at jo tidligere, der sættes ind over for børn, der har svært ved at tilegne sig sprog, med jo større held kan læsevanskeligheder afværges.
Debatten om hvordan vi finder børnene med vanskeligheder tidligt, og hvordan den sproglige indsats tilrettelægges bedst kører for højt blus lige nu. Skal alle børn i 3 års alderen testes, eller skal pædagogerne efter særlige kriterier blive bedre til at finde børnene?
Disse spørgsmål er blandt de emner, der vil blive diskuteret, når UCC den 19/1 samarbejde med Syddansk Universitet afholder en stor national konference på Syddansk Universitet i Odense om, hvordan vi i Danmark bedst muligt finder de børn, der har vanskeligheder med sproget, og hvordan vi bedst hjælper dem.
Konferencen arrangeres i et samarbejde mellem UCCs Professionsinstitut for Almen Pædagogik, Social- og Specialpædagogik og Center for Børnesprog på Syddansk Universitet.
Konferencen samler op på den nyeste viden og de nyeste erfaringer i Danmark, Sverige og Norge. Indenrigs- og Socialminister Karen Ellemann og Rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet indleder konferencen, og rektor Laust Joen Jakobsen afrunder denne sidst på dagen.