Oprettet 11/08/2011 – 14:06
Bosch Automotive Aftermarket divisionen overtager Unipoint Group, såvel som dets associerede selskaber og Unipoint og NSA varemærker. Virksomheden producerer startere, generatorer, temperaturkontrol dele og vinduesviskere til eftermarkedet. I 2010 opnåede Unipoint Group en omsætning på USD 124 mio. Virksomheden beskæftiger i øjeblikket omkring 2.360 personer på to produktionssteder i Kina og Taiwan samt diverse salgssteder. De to virksomheder underskrev en aftale den 8. august 2011. Parterne har aftalt ikke at oplyse købsprisen. Transaktionen er betinget af godkendelse fra konkurrencemyndighederne.
Bosch Automotive Aftermarket divisionen har erhvervet Unipoint Group med det formål at styrke sin position som den førende leverandør af startere og generatorer, og ser det endvidere som en investering i markedet for temperaturkontrol dele. Desuden føjer den endnu et asiatisk produktionssted til forretningsenheden for vinduesviskere. “Vores mål er yderligere at styrke positionen af Bosch som den førende leverandør af startere, generatorer og vinduesviskere i Automotive Aftermarket. Vi ønsker også at udvide vores forretning i Asien,” siger Robert Hanser, formand for bestyrelsen for Automotive Aftermarket divisionen.
“Som en del af Bosch vil vi være godt rustet til fremtiden. Sammen vil vi være i stand til at fortsætte vores vækst på baggrund af viden og ekspertise vores medarbejdere har” siger David Sheu, grundlægger af Unipoint Group.
Unipoint Group blev etableret i 1972 og den stiftende familie har haft aktiemajoriteten lige siden. Virksomheden vil blive integreret i Bosch Automotive Aftermarket divisionen. Udover salg og distribution af reservedele til biler, er det primære fokus at servicere autoværksteder med diagnostik udstyr, samt fremme Bosch Service og AutoCrew værkstederne. I 2010 opnåede Bosch Automotive Aftermarket divisionen et salg på omkring EUR 4,1 milliarder og beskæftigede over 10.000 medarbejdere på verdensplan.
Automotive Aftermarket divisionen (AA) servicerer eftermarkedet og værksteder over hele verden med et komplet sortiment af diagnostisk udstyr og udstyr til autoværksteder samt en bred vifte af reservedele – fra nye dele til udveksling af nedslidte dele – for personbiler og erhvervskøretøjer. Produktporteføljen omfatter Bosch originalt udstyr, samt produkter til eftermarkedet fremstillet in-house. Mere end 10.000 medarbejdere i 140 lande, såvel som en globalt logistiknetværk sikrer, at over 450.000 forskellige reservedele kan nå ud til kunder hurtigt og til tiden. I “Diagnostics” afdelingen, leverer AA test- og reparationsudstyr, diagnostisk software, efteruddannelse, og informationstjenester. Desuden er afdelingen ansvarlig for “Bosch Car Service”, verdens største uafhængige kæde af autoværksteder med omkring 15.000 franchises. Desuden er AA ansvarlig for mere end 500 “AutoCrew” partnere.