Danskerne laver mad til P1 og DAB

Oprettet 21/04/2010 – 16:17

Når danskerne står ved gryderne og laver aftensmad, hører de mere DAB-radio, P1 og P2, end de gør resten af dagen.
I hvert fald er DRs ældste radiokanal og DRs digitale tilbud væsentligt mere efterspurgte mellem klokken 17.00 og 19.00, end de er hen over dagen som helhed, viser tal fra DR Medieforskning.
“Der er en helt tydelig tendens til, at nichekanalerne bliver lidt større, når danskerne lige er kommet hjem, og i mange tilfælde går i gang med madlavningen. Derimod har P3 og P4 forholdsvis lidt færre lyttere i det tidsrum end ellers,” forklarer medieforsker Dennis Christensen.
Når P1 “vokser” ind under aften, er en del af forklaringen formentlig, at kanalen sender ét af sine flagskibe, ’Orientering’, lige præcis mellem fem og syv om aftenen.
“Derudover er mange DAB-radioer netop at finde i danskernes køkkener, og så vælger danskerne så tilbud som DR Jazz, DR Klassisk eller noget helt andet og mere specialiseret,” siger Dennis Christensen.
Tager 38 minutter hver
I gennemsnit 1,8 millioner danskere hører radio hver dag mellem klokken 17.00 og 19.00, og i gennemsnit snupper de 38 minutter hver. Måske lige så lang tid, som det tager dem at få bollerne i karry, lasagnen eller den græske salat bikset sammen.
“Det er helt tydeligt, at danskerne radiolytning begynder at falde markant fra klokken 18.00. Da tænder mange for fjernsynet i stedet for,” siger Dennis Christensen.
88,7 procent hørte med
Der var 4.183.000 danskere, som lyttede til DR Radio i uge 15. Det svarer til 88,7 procent af den danske befolkning over 12 år. En gennemsnitlig DR-lytter lyttede to timer og 24 minutter til DR Radio pr. dag i sidste uge. DRs lytterandel var 79,8 procent.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *