Danskerne snyder sig selv for besparelser

Oprettet 28/10/2008 – 10:36

Mange hænger ved deres gamle, stationære telefon, fordi de fejlagtigt tror, at det er dyrere at bruge mobilen, eller at deres fastnetnummer ikke kan flyttes med over på mobiltelefonen. Dermed snyder de danske telekunder sig selv for store besparelser. Man kan nemlig spare 1.000 kroner om året på abonnementet ved at gøre sit gamle fastnetnummer mobilt.
“Selvom danskerne i højere og højere grad bruger mobiltelefonen, er der stadig mange, der holder fast ved deres gamle fastnettelefon på grund af nogle sejlivede myter. Det er ærgerligt, for der er faktisk mange penge at spare,” siger Peter Berg, der er markedsdirektør hos Sonofon.
Undersøgelsen, som Wilke og Sonofon står bag, viser, at de udbredte myter hos de danske telekunder især handler om pris og muligheden for at flytte fastnetnummeret. Næsten halvdelen af de adspurgte siger, at de ikke skifter til ren mobiltelefoni, fordi de ønsker at beholde det telefonnummer, der er knyttet til fastnettelefonen. Og 38 procent mener, at en ren mobilløsning er dyrere end fastnettelefonen.
Endelig er en del også sikre på, at et fastnetabonnement er en forudsætning for at have internetforbindelse: 28 procent af danskerne vil således bibeholde fastnettelefonen af hensyn til deres internetforbindelse.
Disse antagelser holder imidlertid ikke vand:
“Den teknologiske udvikling giver os jo hele tiden nye muligheder. I dag kan man sagtens flytte fastnetnummeret over på mobilen og spare 1.000 kroner på abonnementet. Og selvom fastnetnummeret flyttes over på mobiltelefonen, kan man godt bevare sin nuværende internetforbindelse. Det kræver blot, at man kontakter sin internetudbyder og siger, at man fremover ikke vil have en fastnetforbindelse,” siger Peter Berg.
Spar 1.000 kroner om året
Man kan derfor med sindsro vinke farvel til fastnettelefonen, hvis abonnement ofte koster cirka 1.600 kroner om året. Ved at flytte fastnetnummeret til mobilen har man en årlig abonnementsudgift på blot 588 kroner svarende til 49 kroner om måneden. Og familie og venner ringer fortsat til den gamle fastnettakst, når de ringer til det gamle fastnetnummer – selvom opkaldet nu går til en mobiltelefon.
Peter Berg tilføjer, at det ikke alene er de kontante fordele, der vil få danskerne til at skifte fastnettelefonen ud:
“De fleste danskere lever et aktivt og udadvendt liv, hvor muligheden for at besvare et vigtigt telefonopkald ikke bør begrænses af, om man er inden for hjemmets fire vægge. Derfor vil vi se endnu flere, der fremover flytter deres fastnetnummer over på mobilen,” slutter Peter Berg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *