Oprettet 04/08/2008 – 11:23
Mange års erfaring som designer og leder i beklædnings- og livsstilsbranchen er blevet til et efterspurgt forretningskoncept for iværksætteren Bianca Hegedüs fra virksomheden Hegedüs Creative Consulting ApS.
Bianca Hegedüs besluttede sidste år efter 25 års fastansættelser som designer, designchef, produktudvikler m.m. for store internationale og danske virksomheder som Sand, Magasin du Nord og Broste Copenhagen at prøve kræfter som selvstændig. Ved etableringen af virksomheden lå det fast, at virksomheden skulle beskæftige sig med at give en masse relevante erfaringer tilbage til branchen, samt at hverdagen skulle være varieret, inspirerende og ikke mindst sjov.
Hegedüs Creative Consulting ApS blev etableret med det nye koncept for øje og har allerede fået hele 18 spændende, kreative virksomheder på kundelisten. Kunderne er alle virksomheder med et profileret brand inden for design og livsstilsprodukter på den ene eller anden måde – fra modetøj og børnetøj til brugskunst og cremer.
”Det er lidt sjovt, fortæller Bianca, for min idé kom sig af, at mine stillinger altid har været meget brede, jeg har haft indsigt i det meste i de virksomheder, jeg har arbejdet for, og derved udviklet et holistisk syn på hvilke faktorer der spiller ind, når man går efter et unikt produkt, omsætning, indtjening og succes med et brand. Det var derfor oplagt, at mine erfaringer kunne gavne andre. Visionen om at være den bedste sparringspartner til livsstilsbranchen, rammer lige ned i et stort hul i markedet, sådan som jeg hører det fra mine kunder og netværk. Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at jeg coacher den enkelte virksomhed i selv at kunne optimere alle processer i virksomheden – fra design over produktion, indkøb, logistik og ikke mindst den største udfordring; salget”.
”Det enestående ved Bianca Hegedüs er, at hun kender branchen ind og ud”, fortæller Ulla Bang fra virksomheden Ubang Babblechat. Med en baggrund som scenograf har Ulla Bang specialiseret sig i intelligent børnetøj, der kan snakke, fx ved at ærmet på en bluse er snablen på en elefant. ”Bianca mestrer kunsten at strømline en kollektion og gøre den salgbar, og så har hun i den grad fokus på indtjeningen. Hun ved, hvad det må koste at producere varen, hvor man får den til den pris, og hvad man skal have for den, så man kan roligt sige, at bekendtskabet tjener sig ind”, konstaterer Ulla Bang.
Mange iværksættere i livsstilsbranchen er forholdsvis unge, så erfaringer kan være dyrekøbte, når et par unge designere med masser af ideer, skal føre deres koncept ud i verden. Et eksempel på en ung designvirksomhed er best behavior, der består af Marie Ørberg og Malene Brøchner. ”Vi har været i gang i fire år og har i den tid arbejdet hårdt på at bygge vores virksomhed op til at være et anerkendt brand”, fortæller de to indehavere. ”Vi var nået til et punkt, hvor vi havde brug for råd og vejledning udefra for at vokse. Bianca har optimeret hele vores produktions- og salgsfokus, så vi har kunnet strukturere vores virksomhed til næste skridt mod at være en etableret virksomhed med et stærkt produkt, der tjener penge”, fortæller Marie Ørberg.
En anden af kunderne Louise Mehl fra firmaet LOUISE MEHL siger følgende; ”Bianca er en utrolig kompetent og engageret rådgiver. Hun hjælper os med at finde producenter, der kan producere små kvantiteter, som vores til rimelige priser, så vi kan være konkurrencedygtige. Vi har opnået samarbejde med flere gode producenter verden over. Ydermere ser Bianca virksomheden udefra og kan spotte, hvor vi trænger til at stramme os an, forny, udvikle eller slippe idéer og tiltag. Rådgivningen er direkte, kritisk og velovervejet, og vi kan allerede se en markant fremgang på både salgssiden og i brandet LOUISE MEHL.;.
http://www.bhcc.dk