Oprettet 17/08/2011 – 11:06
Forbrugerombudsmanden indskærper over for T.Hansen, at selskabet ikke kan nægte en forbruger at bruge sin lovbestemte fortrydelsesret på en bestilt standardvare, når købet er foretaget over internettet.
T.Hansen, der bl.a. sælger reservedele og udstyr til biler, havde et vilkår om, at bestillingsvarer købt over internettet ikke var omfattet af fortrydelsesreglerne. Bestillingsvarerne var almindelige standardvarer, som blot blev skaffet hjem efter kundens ønske. Da der ikke var tale om en vare, der blev fremstillet eller tilpasset individuelt til den enkelte kunde, var vilkåret i strid med forbrugeraftalelovens fortrydelsesregler.
Forbrugere har efter forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesret på varer købt over internettet, men hvis der er tale om en vare, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, kan forbrugeren, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 4, give samtykke til, at fortrydelsesretten bortfalder, inden den erhvervsdrivende påbegynder produktionen af varen.
For en vare er omfattet af undtagelsen, skal der ske en fremstilling af varen eller en tilpasning der gør, at den erhvervsdrivende ikke har mulighed for at afsætte varen til anden side.
En standardvare, der blot bestilles hjem til en kunde, kan ikke sidestilles med en vare, der individuelt skal fremstilles eller tilpasses, og derfor gælder lovens krav om 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg.
På baggrund af Forbrugerombudsmandens henvendelse valgte T.Hansen at ændre sit vilkår om fortrydelsesret. Sagen blev afsluttet med en indskærpelse.