Hele dit sociale netværk i lommen

Oprettet 02/09/2008 – 12:17

Nyt udviklingssamarbejde vil styrke tilgængeligheden af sociale netværk på mobilen.
Du tager mobilen op af lommen ser straks, at Lone lige har slået op med kæresten, at der for fem minutter siden er postet et nyt debatindlæg om racisme på dit gymnasiums netværksportal, og at Søren faktisk befinder sig i supermarkedet lige rundt om hjørnet…
Danskerne bruger i stigende grad sociale netværkssites på internettet til at pleje deres relationer, udveksle indhold, meninger og følelser og skabe nye fællesskaber. På trods af mangfoldige teknologiske muligheder har ingen formået at skabe en åben, personaliserbar og samlet adgang til brugernes sociale netværk på mobilen. Et nyt samarbejde vil råde bod på dette.
Aktørerne
De fem aktører: DR, IT-Universitetet, Unwire, Innocept Consult og Telia er gået sammen i et unikt forsknings- og udviklingsprojekt på tværs af organisationerne. Projektet er støttet af ’Program for brugerdreven innovation’ under Erhvervs- og Byggestyrelsen. Projektet er planlagt til at løbe et år frem til april 2009.
Brugerdrevet innovation
Med udgangspunkt i brugerdrevet innovation vil partnerne afdække nuværende og fremtidige brugerbehov. Denne udviklingsmetode vil gøre det muligt at udvikle et nyt mobilprodukt, der kan tilfredsstille målgruppens skiftende sociale behov. Målgruppen til mobiltjenesten er i første omgang defineret som unge 13-24-årige, men potentialet rækker langt ud over denne gruppe.
Åben social netværksportal
Målet er at udvikle første version af en åben social netværksportal. Selv om resultatet og funktionalitetsgraden ikke er kendt endnu, forventer vi at give brugerne en intuitiv personaliserbar brugeradgang. På den måde kan de samle deres mange sociale netværk i en samlet løsning på mobilen.
Servicen skal desuden gøre det muligt for forskellige producenter nemt at tilpasse deres eksisterende indhold, så de også bliver en del af brugernes forbrug af indhold og sociale netværk på mobilen.
Fokus på sociale netværk
Flere prognoser peger på, at sociale netværk bliver det mest betydningsfulde vækstområde inden for mobile services. Samtidig er mobilbranchen udfordret af en række barrierer, der hindrer en stigende brug af mere avancerede mobilservices. Brugernes kendskab til de mange muligheder er begrænset, og samtidig har branchen ikke har fundet en generaliserbar forretningsmodel for brugerbetaling og overskudsdeling. Det er nogle af de problematikker, projektet arbejder med. Dette er en af grundene til, at der er et stort potentiale i samarbejdet.
Projektets hjemmeside
Vi vurderer, at både projektets udviklingsforløb og det konkrete, endelige produkt, vil være interessant for en bred gruppe af mennesker. For at give alle interesserede indblik i projektet har vi derfor oprettet www.mobity.dk, der både er en hjemmeside og blog. Her vil vi løbende publicere artikler og updates, der beskriver arbejdet med brugerdrevet innovation og afdækning af brugernes behov samt forskning i mobile medier og unges mobilbrug.
Hvad enten man er bruger, producent, forsker eller markedsaktør vil mobity.dk give et unikt indblik i udviklingsforløbet. Vi inviterer alle interesserede til at besøge siden for at starte debatter, komme med bidrag, stille spørgsmål eller diskutere den seneste udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *