Ingeniøren lancerer nyt, brugerbetalt nicheprodukt

Oprettet 06/08/2010 – 11:53

Digitalt nyhedsbrev til smal målgruppe med knivskarpt defineret stofområde og eksklusiv nyhedsværdi er netop udkommet.
Mediehuset Ingeniøren er igen klar med en nyskabelse inden for medieverdenen. Tirsdag udkommer for første gang et abonnementsbetalt online-nyhedsbrev med særligt fokus på energi og miljø. Målgruppen er beslutningstagere i den kommunale sektor.
Chefredaktør og adm. direktør Arne R. Steinmark siger om nyskabelsen:
“Nyhedsbrevet om energi og miljø bliver mediehusets første skud i et forsøg på at etablere et publicistisk projekt som en brugerbetalt niche inden for vores teknologiske univers. Og lanceret under navneparaplyen “Teknologisk Indsigt” har vi forventninger om at udvikle nyhedsbreve til andre nicher i takt med, at vi når vores økonomiske mål,” siger han.
Direkte i indbakken
Med nyhedsbrevet, som i daglig tale vil hedde EMK (energi og miljø i kommunerne), får de kommunale chefer, hvad de længe har efterspurgt: Smalle nyheder med høj nytteværdi fra deres egen verden, serveret direkte i indbakken. Emnelisten omfatter hele paletten fra miljø, vand, energi, klima, fysisk planlægning til affald, teknologi, politik og finansiering.
Alle forundersøgelser har vist, at de kommunale ledere er parate til at betale for produktet.
Ingeniørens redaktionelle projektteam har arbejdet i over et halvt år på at udvikle og forfine konceptet, der også i sin form er en nyskabelse: Selve mediet er en mail med nyheder, der leveres personligt og kan læses hurtigt uden at man skal klikke videre til f.eks. en hjemmeside. Formen på artiklerne bliver nyheder, stramt skrevet og med vægt på konkrete informationer. EMK skal udkomme 3 gange om ugen i højsæsonen. Mediehuset har ansat en journalist til at varetage nyhederne i denne nye satsning.
Bidrag til nye indtægter
Arne R. Steinmark tror på økonomien i denne nye forretningsmodel:
“Vi kan se, de fleste avishuse gør sig erfaringer med at tage betaling for online-indhold – både for at skabe ny forretning og for at kompensere for tilbagegangen på print. Det er vores indtryk, at der endnu er et godt stykke vej til målet. Men et bidrag til at skabe nye indtægter, der er mindre afhængige af verdens økonomiske gang, mener vi at have skabt i forretningsmodellen bag Teknologisk Indsigt,” siger han.
For Danmarks førende formidler inden for teknologi og naturvidenskab, Mediehuset Ingeniøren, er det elektroniske nyhedsbrev endnu en styrkelse af den flermediale udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *