Oprettet 17/08/2011 – 08:06
Nye tal fra Skandinaviens største online modebutik, miinto.dk, viser at københavnere køber op til 30% flere sko end deres jyske og fynske landsmænd. Det er praktiske outdoor-sko og ikke modesko, som københavnerne køber mest. Statistikken er foretaget på baggrund af 10.000 transaktioner i løbet af det seneste år.
Københavnere køber i gennemsnit en tredjedel flere sko på et år end jyder og fynboer gør. Mens jyder og fynboer ligger nogenlunde på højde med hinanden set i forhold til indbyggertallet, er københavnere langt mere flittige til at handle fodtøj.
Konklusionen om de skoglade københavnere sker på baggrund af en statistik fra miinto.dk. Statistikken er baseret på 10.000 skotøjshandler foretaget på miinto.dk i det forgangne år.
Tallene fortæller ydermere, at det ikke er modesko, som københavnerne køber mest, men derimod praktiske sko, som er placeret i kategorierne ’friluftsliv’ og ’gummistøvler’. Direktør i miinto.dk, Konrad Kierklo, tager denne sko-tendens med et smil:
”Jeg ved ikke, om det er et tegn på, at københavnerne slider flere sko op på et år end jyder og fynboer, men noget kunne jo tyde på det ”.
Den ene halvdel af designerduoen S.T. Valentin og manden bag skomærket Faguo i Danmark, Nikolaj Valentin, finder tendensen interessant:
”Set fra et kommercielt synspunkt er det meget interessant, at København er et større skomarked end den den øvrige del af landet. Det er dog bemærkelsesværdigt, at københavnere køber markant flere sko og støvler af praktisk karakter, såsom gummistøvler og vandrestøvler end jyder og fynboerne. Den slags fodtøj er jo alt andet lige mere bevendt, steder hvor landskabet er lidt grovere end i København”.
Valentin forklarer tendensen med at læderstøvler i forskellige former og farver, har været en fællesnævner i den danske mode i det seneste års tid:
”Læderstøvler som egentlig betegnes som fashion støvler kan i mange tilfælde grænse sig til at tilhøre outdoorsegmentet”.