Man skal høre sandheden fra … sine medarbejdere!

Oprettet 10/08/2011 – 16:05

Betydningen af et godt employer brand – StepStones nye employer branding undersøgelse
Employer Branding er ikke kun et strategisk, brugbart koncept udadtil, men også værd at have for øje indadtil i virksomheden. Ny europæisk undersøgelse fra StepStone afslører, at medarbejdere ikke har helt den samme opfattelse af deres arbejdsplads, som arbejdsgiverne tror, de har.
Det viser sig nemlig, at kun 43% af de adspurgte medarbejdere ville anbefale deres arbejdsplads til andre, hvorimod 95% af virksomhederne er af den overbevisning, at deres medarbejdere ville anbefale dem.
Endvidere mener hele 46% af de adspurgte kandidater ikke, at den virksomhed de arbejder for, lever op til det image, den proklamerer udadtil. 27 % mener heller ikke, at virksomhedens image stemmer overens med virkeligheden, dog mener de heller ikke, at det er værre. Kun 20% mener, at der er sammenhold mellem image og realiteten i virksomheden. Det tyder altså umiddelbart ikke på, at arbejdsgiverne har et nuanceret billede af, hvordan deres image bliver opfattet af deres medarbejdere.
“Medarbejderne er en virksomheds fundament. Er medarbejderne ikke tilfredse, vil det give udslag i virksomhedens produkter og på sigt dens image og employer brand. Derfor er det en selvfølge, at man som arbejdsgiver bør have fingeren på pulsen, når det kommer til, hvordan ens medarbejdere og potentielle kandidater ser på én. I den sammenhæng er det relevant at tale om employer branding. Matcher en virksomhed deres kandidater og medarbejderes forventninger, vil den stå stærkere, ikke blot organisatorisk, men også i forhold til konkurrenterne på markedet”, udtaler Bettina Ravn, administrerende direktør for StepStone.
Ifølge undersøgelsen er kandidater og kommende medarbejdere særligt opmærksomme på en virksomheds omdømme; 69% af jobsøgende kandidater vil nemlig forhøre sig om virksomheden hos venner og familie. Kandidater er tydeligvis meget interesseret i at kende til en virksomheds image, før de sender deres ansøgning af sted; 98% af de adspurgte vil nemlig søge et job i en virksomhed med et godt image, hvorimod kun 10% ville give sig i kast med at ansøge en stilling hos en dårligt renommeret virksomhed.
“Det er selvfølgelig vigtigt, at man som virksomhed lever op til det image, som man vælger at kommunikere og profilere sig med. Autenticitet er en afgørende faktor, som vi ser i undersøgelsen. Lever en virksomhed ikke op til sit image, vil det kunne få en negativ indvirkning på nye såvel som eksisterende medarbejdere. I en tid, hvor der er rift om talenterne, er det virkelig vigtigt at være bevidst om, hvad man signalerer og hvordan man gør det”, påpeger Bettina Ravn, StepStone.
Employer Brand undersøgelsen
Undersøgelsen blev foretaget i april 2011 og fokuserede på virksomheders brug af employer brading i den aktuelle kamp om talentet. Blandt de adspurgte var kandidater og virksomheder fra otte europæiske lande; Belgien, Danmark, Frankrig, Holland, Norge, Sverige, Tyskland og Østrig. Kandidatpublikummet bestod af både arbejdsløse og ansatte på jagt efter nye udfordringer. I alt deltog 823 virksomheder og 5.929 kandidater.
Til undersøgelsen er der blevet udarbejdet en rapport, som giver et indblik i både virksomhedernes og kandidaternes synspunkter. Du kan finde tips og gode råd til, hvordan du som virksomhed kan bruge dit employer brand strategisk. Den fulde rapport finder du her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *