Oprettet 22/09/2008 – 10:44
Det største problem for danske virksomheder netop nu er fastholdelse og ansættelse af medarbejdere. Den lave arbejdsløshed gør det vanskeligt, at finde de rette nøglemedarbejdere og fejl i ansættelser koster dermed dyrere end nogensinde før. Løsningen er en kombination af traditionel human ressource (HR) og coaching.
En forkert ansættelse af en funktionær i en dansk virksomhed koster et sted mellem en halv og en hel million kroner. Det stiller store krav til virksomhedernes evne til at indlemme nye medarbejdere og være på forkant af eventuelle konflikter. En ny ansættelsesmetode følger rekrutteringsprocessen de første måneder efter ansættelsen for at tage hånd om de misforståelser der i nogen tilfælde fører til unødvendige og kostbare opsigelser eller afskedigelser og for at gøre det nemmere at få brugt en ny medarbejders ideer.
Ansættelse er et udviklingsprojekt
Bag metoden står Kim Paasche, der har en baggrund som HR–direktør i virksomheder som Accenture, FLSmidth, Dyrup og Rockwool. Metoden bygger på hans praktiske erfaringer gennem mange år, med hvordan man integrerer en ny person i en virksomhed.
“Vi ser en ansættelse som et lille udviklingsprojekt i virksomheden og benytter værktøjer fra moderne ledelse og coaching, hvor vores vigtigste funktion er at være et midtpunkt for en positiv dialog mellem medarbejder og chef de første måneder,” fortæller Kim Paasche.
“Mange ledere og nye medarbejdere er meget konfliktsky, og selvom man har ting, som man er utilfreds med, så bliver det sjældent sagt. Man bruger undskyldninger som, at ansættelsen er ny og tiden går. Dermed kan alle de små ting hobe sig op,” siger Kim Paasche.
Han bakkes op af Mads Quistgaard, Adm. dir., CrispyFood: “Det er vigtigt, at en headhunters kobling til ledelsen er tæt. Det vil være værdifuldt, hvis en tilsvarende kontakt skabes til leder og ny medarbejder i startfasen, hvor misforståelser eller usikkerhed kan opstå.”
Mangel på kommunikation – ikke kvalifikation
Kim Paasche oplever ofte i danske virksomheder, at problemer ved nyansættelser tilskrives manglende kvalifikationer hos den nyansatte. Når det kommer dertil er en afskedigelse meget tæt på, men som regel ligger problemerne helt andre steder.
“Vi har en af verdens mest kvalificerede arbejdsstyrker, og det som af chefen opleves som manglende kvalifikationer, er i virkeligheden tit en række af misforståelser. Det kan være ret overraskende for en chef at se, men det er i mange tilfælde virkeligheden. Dette kan vi med vores metode eliminere og dermed effektivisere virksomhedernes rekruttering betydeligt,” lyder det fra Kim Paasche.
Samme opfattelse har Peter Kirkegaard, der er Group HR Director hos Hempel A/S: “Tanken om at integrere coaching og sparring med opstarten af en nyansat medarbejder er spændende. Jeg har i forvejen oplevet de kompetencer positivt i selve rekrutteringsprocessen.”