Oprettet 06/04/2011 – 14:36
Nethandel behøver ikke kannibalisere på de fysiske butikker – tværtimod kan webshops lede flere kunder dertil. Det er filosofien hos ØnskeBørn, der med ny e-handelsløsning vil vækste begge kanaler.
– Vore primære konkurrenter er ikke de samme på nettet som i de fysiske butikker. Online kæmper vi mod rene e-butikker, der ikke har et filialnet bag sig. Derfor ser vi muligheder i at give kunden merværdi og flere alternativer ved at være stærke på begge platforme. Ordene kommer fra adm. direktør Lars Elsborg, ØnskeBørn A/S, der er kædekontor for den frivillige kæde ØnskeBørn. Som eksempel nævner han køb af en autostol, hvor mange i dag søger på nettet og måske føler sig fristet af udenlandske webshops.
– Hidtil er vi gået glip af mange kunder, der starter med at søge på nettet. Med den ny e-handelsløsning kan vi imidlertid præsentere forbrugerne for to muligheder: Køb nemt og billigt på nettet – eller kom ind i vore butikker og få hele pakken. En del vil så alligevel få behov for rådgivning, hjælp til montering eller for at se produkterne i virkeligheden, og dermed får vi også flere ind i de fysiske butikker.
ØnskeBørn har tidligere benyttet en decentral e-handelsløsning, hvor varer blev udsendt til kunden fra nærmeste butik. – I dag handler forbrugeren i stedet direkte med ØnskeBørn A/S, og de bestilte varer udsendes fra vort centrallager. Opstår der reklamationer og spørgsmål, eller skal en vare byttes, kan man dog stadig henvende sig i de fysiske butikker. Et stærkt salgsargument i forhold til rene webshops.
Lang beslutningsproces, hurtig eksekvering
Beslutningen om den ny løsning har været et stykke tid undervejs. – Beslutningsgangene er længere og mere komplekse i en frivillig kæde end i en kapitalkæde. Idéen blev taget op af bestyrelsen for et år siden og blev efterfølgende godkendt af vore ejere på generalforsamlingen. Siden er det dog gået hurtigt. Sammen med leverandøren begyndte vi at arbejde på løsningen i november sidste år, og i slutningen af januar gik vi i luften.
Som leverandør er valgt Odense-virksomheden Chainbizz. – De har stor erfaring med web- og e-handelsløsninger til frivillige kæder, hvor der skal findes prisstærke pakker, som kan vinde bred opbakning. Da først beslutningen var taget, var deadline meget kort, og de formåede at arbejde hurtigt, vurderer Lars Elsborg, som er godt tilfreds med den færdige løsning. – Vi har fået et let og luftigt design samt brugervenlig, intuitiv navigation, som gør det let at søge og finde. CMS-systemet Sitecore eCommerce er en god motor, og onskeborn.dk har i webshoppens første måned fordoblet besøgstallet samt leveret et større salg end forventet.
Går efter millionomsætning
Ifølge Lars Elsborg mangler der nu kun små justeringer, før ØnskeBørn er i mål med første fase af den ny løsning. – Vi er klar til for alvor at gøre opmærksom på siden. Med det tekniske bag os fokuseres der nu på salg og markedsføring. Specielt ser vi på, hvilke produkter der vil sælge særlig godt på nettet, og hvordan vi kan skabe mersalg og øge gennemsnitsordren ved at eksponere kunderne for flere relevante købsmuligheder.
Netop markedsføring spiller en nøglerolle, når kædens mål om en betragtelig millionomsætning i e-butikken skal opnås. – Indtil for nylig har vi kun markedsført webshoppen gennem egne kanaler. Nu begynder vi mere aktivt at skabe trafik, fx gennem søgemaskinemarkedsføring.