På vej mod dyrere og dårligere bredbånd i Danmark

Oprettet 09/12/2008 – 14:16

Danskerne kan se frem til svækket konkurrence på bredbåndsmarkedet og dermed dyrere og dårligere bredbåndsforbindelser. Det konkluderer en ny rapport fra Copenhagen Economics. Der er derfor behov for et kursskifte i dansk telepolitik. Principperne i teleloven betyder, at det hvert år bliver dyrere at få adgang til telenettet for TDC’s konkurrenter. De stigende priser udhuler konkurrencen på bredbåndsmarkedet, hvor Danmark nu halter langt efter de øvrige EU-lande.
Der er behov for et kursskifte i den danske telepolitik for at sikre reel konkurrence. Det fastslår en ny rapport fra det uafhængige analyseinstitut Copenhagen Economics, som har undersøgt konkurrencen på bredbåndsmarkedet. Den nuværende regulering har ikke medvirket til at opfylde den politiske vision om konkurrence mellem flere forskellige infrastrukturer på telemarkedet. Hvis kursskiftet ikke kommer nu, vil resultatet være dyrere og dårligere bredbånd til forbrugerne.
Behov for kursskifte for at sikre konkurrence
Bredbåndsmarkedet er afhængigt af TDC’s kobbernet, der som det eneste netværk dækker alle landets husstande. Prisen for at få adgang til kobbernettet er steget markant siden 2003. Det skyldes en teoretisk antagelse i det snart ti år gamle teleforlig om, at en højere pris for adgangen til kobbernettet vil presse de alternative bredbåndsudbydere til at udvikle nye net. Udviklingen på markedet har imidlertid ikke levet op til de teoretiske antagelser.
“Det er på tide, at man tager konsekvensen af, at verden ikke har formet sig, som man troede i 1999. Der er behov for at indføre en ny og mere realistisk prissætning af kobbernettet. Selvom vi arbejder for at udvikle og udbrede nye teknologier, vil vi også i mange år fremover være helt afhængig af adgang til det eneste landsdækkende netværk til en rimelig pris,” siger adm. direktør i Fullrate, Stig Myken.
Den svækkede konkurrence betyder, at de øvrige selskaber på markedet har en markant lavere markedsandel end gennemsnittet i EU15. Den manglende konkurrence har betydet, at TDC siden 2003 er gået fra at have hver tredje til hver anden bredbåndskunde. I dag har næsten 55 procent af de danske bredbåndskunder stadig deres abonnement hos TDC.
“De stigende priser udhuler konkurrencen på det danske bredbåndsmarked. Forbrugerne forventer stadigt billigere bredbånd, men hvert år bliver det dyrere for os at bruge kobbernettet. Det hænger ikke sammen. Det giver sig selv, at det på sigt er umuligt at drive sund forretning på de vilkår, og vi nærmer os da også hastigt smertegrænsen. Det gør det meget vanskeligt for os at udvikle nye og bedre produkter til forbrugerne,” siger Henrik Clausen, adm. direktør i Telenor Danmark.
Danmark sakker bagud
Danmark har de seneste fem år bevæget sig fra at have EU’s billigste adgang til kobbernettet til at være blandt de dyreste lande. Mens de danske priser er steget med 17 procent, har alle andre EU-lande sat priserne ned. For at styrke konkurrencen har blandt andet Storbritannien og Frankrig forladt netop de principper, der stadig styrer den danske lovgivning.
“En lavere pris på adgangen til kobbernettet vil opfylde både de kort- og langsigtede visioner for udviklingen af telemarkedet. På kort sigt vil der blive skabt mere konkurrence til TDC, som kan resultere i bedre og billigere bredbånd til forbrugerne. På længere sigt vil TDC’s konkurrenter få mulighed for og overskud til at investere i nye infrastrukturer. Dermed kan vi opfylde telepolitikkens langsigtede målsætninger,” siger Freenasp Mobedjina, adm. direktør i Telia.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *