Vinterdæk er det rette valg

Oprettet 01/11/2012 – 08:00

I dansk vinter med temperaturer tæt på frysepunktet, byder vinterdæk alt i alt på den største sikkerhed.
De første vinternætter og morgener med let sne og frost falder typisk ved overgangen fra sommertid til vintertid. Og så er det tid til vinterdæk.
“Det bliver vinter hvert år, somme tider tidligere, somme tider senere. Derfor er det en god ide at få vinterdæk på bilen nu, så man er rustet til at møde glatte veje,” siger Dækimportør-Foreningens formand Kenneth Saust.
Han peger på, at ikke to vintermorgener er ens, men de morgener, hvor der er sne og is på vejene, er det ubehageligt at være bilist, hvis man har de forkerte dæk på.
Mange uafhængige test viser nemlig, at kører man med sommerdæk på snedækkede veje, er bremselængden meget længere end med vinterdæk, og igangsætningskraften er kun en brøkdel af vinterdækkets.
“Derfor handler det både om fremkommelighed og sikkerhed, når vi anbefaler vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren,” betoner Kenneth Saust.
Det er blevet hævdet, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje. Det er Kenneth Saust kun delvist enig i:
“Når temperaturen er 10-15 grader, bremser sommerdæk lidt bedre. Når temperaturen synker ned mod frysepunktet, bremser gode vinterdæk mindst lige så godt på våd vej. Og den danske vinter består typisk af skift mellem temperaturer lige over og under frysepunktet. Her er vinterdæk alt i alt klart det bedste valg,” vurderer Kenneth Saust.
De fleste bilister deler det synspunkt og kører med vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Dækimportørerne anbefaler, at man skifter til et kvalitetsvinterdæk i november og tilbage til sommerdæk i april.
“Men vent ikke for længe med at bestille vinterdæk. De senere år har vi set, at forhandlernes lagre tømmes hurtigt, og så kan der være lange ventetider på friske vinterdæk,” slutter Kenneth Saust.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *