Oprettet 11/08/2011 – 08:06
Ungdomsrejsebureauet Ung Rejs har gennemført den mest omfattende markedsundersøgelse i selskabets historie og konklusionen er klar; De unge vil have mere substans, og det skal være gratis.
Ung Rejs er et af de mest kendte brands i rejsebranchen blandt de 16-23 årige. Ni ud af ti kender eller har hørt om selskabet, og næsten halvdelen nævner Ung Rejs som det første ungdomsrejsebureau, de kan komme i tanker om.
Det nogle af konklusionerne i den store markedsundersøgelse, som Ung Rejs gennemførte i foråret. En anden konklusion er, at de unge vil have medindflydelse på rejsen samt mulighed for at dyrke sport og opleve noget kulturelt. Så nu er Ung Rejs klar med et nyt koncept, der favner hele ferien og ikke kun festen.
”Det har været en spændende proces, og vi er glade for, at vi har så stærkt et brand hos de unge, men vi er også blevet overraskede over, hvor meget de unge rent faktisk efterspørger kulturelle aktiviteter, adventure og sport. De fleste unge sætter faktisk pris på en god tapas, og de vil gerne høre om Gaudí på Barcelonaturen” siger selskabets direktør John Tobiesen.
Det nye feriekoncept kommer til at indeholde en række gratis sportsaktiviteter. Derudover bliver det muligt for feriegæsterne at deltage i forskellige kulturelle aktiviteter. Man kan for eksempel tage med guiden ned og prøve en rigtig tyrkisk barbering med æblete og det hele eller deltage i udflugten til Bomuldsbjerget. I Spanien bliver der arrangeret tapas, kørt udflugter til Barcelona og lavet guidede ture til Lloret de Mar’s gamle borg, Castell de Sant Joan. Denne tur afsluttes i øvrigt med stearinlys og solnedgang ved den ’hemmelige bugt’ Cala Banys.
Feriegæsterne kan også blive udfordret fysisk med rafting, dykning, klatring, bungee jump og ATV Safari. Alt sammen under ordnede forhold med professionelle instruktører.
Ung Rejs har i løbet af sommeren testet sit nye koncept i feriebyen Lloret de Mar på Costa Brava, ca. 80 kilometer nord for Barcelona, samt i den tyrkiske badeby Alanya.
I Lloret de Mar er der bl.a. arrangeret morgenløb, fodboldturnering mod guiderne, beachvolley og aerobic. Alle aktiviteter er gratis og gennemføres af danske Ung Rejs guider og lokale instruktører.
Sidsel Nederby er destinationschef i Lloret, og hun er positiv overrasket over opbakningen: ”Vi har faktisk formået at få hver tredje gæst med til en eller anden sportsaktivitet hernede. Det er mere, end vi havde forventet, for konceptet blev først lanceret efter at hovedparten af rejserne var solgt.”
I Alanya har guiderne fået frie hænder til at lave det ultimative ferieprogram. Eneste betingelse var, at der skulle være gode fester og nye aktiviteter med mulighed for at prøve grænser af.
”De har været ellevilde og brænder fuldstændig igennem hernede. Vi spiller beachvolley, tager på dykkerture og spiser tyrkiske specialiteter. Vores guide Frederik har haft flere gæster med hos barberen, og de har også været i tyrkisk bad. I slutningen af sæsonen kom Tiësto herned, og vi har også haft besøg af Uffe Holm og Rasmus Seebach ude på Palm Beach. Gæsterne elsker det, og for guiderne er det sjovt og afvekslende”, siger Camilla Korsholm, der er destinationschef i Alanya.
Ifølge Ung Rejs direktøren er det nødvendigt med flere tilbud til de unge, og han mener at det er utopi at tro, at de unge gør, hvad der passer dem, når de fylder 18 år: ”Det gør de bestemt ikke. Den nye generation af unge har stærke bånd til både forældre og kammerater og søger accept i gruppen og hos familien.” siger han. ”Hvis forældrene eller vennerne synes at adventure i Lloret er mere cool end en traditionel ungdomsrejse til Bulgarien, så er det sandsynligt, at den unge vælger at rejse til Lloret – men det er også sandsynligt at der stadig bliver festet igennem om aftenen. Derfor er det vigtigt, at vi kan favne hele ferien; både aktiviteterne og festen.”
”De fleste forældre, som vi har talt med i forbindelse med undersøgelsen, har fuld forståelse for at deres børn på et eller andet tidspunkt skal løsrive sig og gøre oprør. Det gjorde de selv, og sådan har det altid været. Det nye er, at forældrene ønsker, at de unge skal have noget brugbart ud af oprøret, og at de unge i højere grad lytter til deres forældre.”, siger han.
Til efteråret lancerer Ung Rejs et nyt koncept med storbyferie og fodboldrejser til Barcelona, og den kommende vinter lukker selskabet op på det eksklusive skisportssted Bansko i Bulgarien.