Oprettet 20/09/2010 – 15:40
Så er konkurrencen i gang: Hvem skal have lov til at se sit design vist frem hver dag af 4500 medarbejdere i DSB’s tog og billetsalg? DSB skal have nye uniformer, og seks designere deltager i designkonkurrencen om at klæde personalet på i tøj, der udstråler service, tryghed og autoritet.
Konkurrencen begynder i dag, mandag d. 20. september, og de endelige skitser og designoplæg skal ligge klar i det tidlige forår 2011, hvor vinderen bliver offentliggjort.
Deltagere i konkurrencen er: Peter Jensen, Pernille Schwarz, Christian Westphal, Noir Illuminarti II, Goodmorning Technology & Sidsel Kjøller Damkjær samt Kontrapunkt
»Det er fantastisk dejligt, at så mange af tidens mest spændende designere har lyst til at være med til at udvikle og præge DSB’s nye uniformer, og vi ser meget frem til at få nogle flotte bud på, hvordan uniformerne bedst udtrykker DSB som en international og moderne virksomhed. Vores medarbejdere servicerer vores gæster på mere end 195 millioner årlige rejsekilometer, og det kræver, at de er godt klædt på til opgaverne,« siger underdirektør i HR Susanne Mørch Koch.
Ønskerne til den nye uniform tager udgangspunkt i både DSB’s vision og de behov medarbejderne blandt andet har givet udtryk for under forberedelsen af konkurrencen.
»Uniformerne skal afspejle, at DSB er en serviceminded og grøn virksomhed. Det er gennemgående i alt, hvad vi laver, og kunderne skal se det, når de køber billet eller møder personalet i toget undervejs. Men vi lægger også vægt på, at uniformen skal være behagelig at have på og have gennemtænkte detaljer, der støtter medarbejdernes arbejdsopgaver, og udstråler tryghed og autoritet« siger Susanne Mørch Koch.
Den nye uniform vil ligge klar til medarbejderne i løbet af de næste år, og erstatter DSB’s nuværende uniform, der har på det tidspunkt vil have mere end ti år på bagen.