Få anmærkninger til mærkning og markedsføring

Oprettet 03/10/2011 – 11:06

Størstedelen af de godt 200 virksomheder Fødevarestyrelsen har set nærmere på, lever op til reglerne for mærkning og markedsføring
En kontrol- og vejledningskampagne fra Fødevarestyrelsen viser, at størstedelen af de godt 200 virksomheder Fødevarestyrelsen har set nærmere på, lever op til reglerne for mærkning og markedsføring, når de udbyder græske oliven, jomfruolivenolie fra Italien eller hjemmelavet italiensk salat.
15 ud af virksomhederne fik dog en løftet pegefinger for mindre forseelser, men ingen af kontrolbesøgene udløste strengere straffe i form af påbud, bøder eller politianmeldelser.
Formålet med kampagnen var at kontrollere mærkningen og markedsføringen af fødevarer med særlige betegnelser eller kvaliteter, for at sikre at forbrugerne kan træffe et kvalificeret og oplyst valg, når de køber ind.
Kampagnen så på de tre fokusområder ”oprindelse”, ”varebetegnelser, varestandarder og handelsnormer” og ”særlige kvalitetsanprisninger”. Eksempelvis blev fisk, jomfruolivenolie, frugt og grønt kontrolleret for, om mærkningen med oprindelse var korrekt.
Marmelade blev kontrolleret for frugt- og sukkerindhold og æg for om betegnelserne frilands-, bur- eller skrabeæg blev anvendt korrekt. Herudover kontrollerede Fødevarestyrelsen, om eksempelvis hønsesalat, mærket som ”luksus” eller ”hjemmelavet”, smykkede sig med lånte fjer. Det er nemlig vildledende, at mærke og beskrive en fødevare som ”luksus”, hvis dens kvalitet er identisk med eller ringere end tilsvarende fødevarer på markedet.
Fødevarestyrelsen har efter kontrolkampagnen været på opfølgende besøg hos samtlige af de virksomheder, der fik indskærpelser. Virksomhederne har siden rettet op på de forhold, Fødevarestyrelsen har påpeget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *