Oprettet 28/01/2010 – 15:57
SAS Institute topper FORTUNE Magazines netop offentliggjorte liste over de 100 bedste arbejdspladser, foran virksomheder som Google, Cisco og danske Novo Nordisk. Det er især SAS’ mangeårige fokus på medarbejdernes sundhed, børnepasning og work life balance, der giver topkarakter.
SAS Institute er netop blevet kåret som den bedste arbejdsplads af FORTUNE Magazine. Undersøgelsen, som gennemføres hvert år, lister de 100 bedste virksomheder at være ansat i og er baseret på rundspørge blandt medarbejderne. SAS Institute har været med på listen i alle de 13 år, FORTUNE har gennemført undersøgelsen – 7 gange blandt top 10 og 5 gange blandt top 5. Det er første gang SAS Institute er nr. 1.
Ifølge FORTUNE Magazine har dette års undersøgelse haft et særligt fokus på ansættelser, og hvordan virksomhederne hjælper deres medarbejdere med at håndtere krisen. Alle 100 virksomheder på listen er i gang med at ansætte, mange af dem endog i stor målestok, så FORTUNE forventer, at der vil være over 96.000 åbne jobopslag inden for det næste år.
-Mine løfter for 2010 er de samme som sidste år: Der bliver ingen afskedigelser i SAS pga. finanskrisen. Alt for mange virksomheder verden over har ofret medarbejdere og medarbejdergoder for at nedbringe omkostningerne i 2009. SAS har gjort præcis det modsatte og har høstet stor medarbejderloyalitet og øget vores succes på markedet. Ved at fastholde denne kurs gennem krisen står vi særdeles godt rustet til at udnytte opsvinget, når det kommer, siger Jim Goodnight, CEO i SAS Institute.
SAS Institute er anerkendt for sin innovative tilgang til medarbejdernes work life balance. Medarbejderne på hovedkontoret i Cary har adgang til gratis læge, tilskud til børnepasning, et kæmpe gratis fitnesscenter og forskellige typer sundhedsprogrammer. Medarbejderloyaliteten er derfor usædvanlig høj, og blot 4 pct. forlader virksomheden om året, mens branchegennemsnittet ligger på 22 pct. Den høje loyalitet har en positiv indflydelse på kunder og fastholdelse af viden, og betyder samtidig at SAS’ udgifter til ansættelser og oplæring ligger væsentlig under normalen.
-SAS er et levende bevis på, at glade, sunde medarbejdere er mere produktive. Det er fristende at skære ned på de bløde værdier, når markedet er hårdt, men det er et helt fundamentalt princip, at SAS skal være en attraktiv arbejdsplads, hvor mennesket er i fokus. Vi lever af at sælge viden og rådgiver vores kunder om, hvordan de i kraft af viden kan træffe bedre beslutninger. Fastholdelse af erfaring og kompetencer er derfor helt essentielt, for at vi klarer os så godt, som vi gør, siger Lars Sander Matjeka, direktør for Marketing & Communications i SAS Institute Danmark.
Undersøgelsen er gennemført i et samarbejde mellem FORTUNE Magazine og Great Place to Work Institute. Den offentliggøres i FORTUNE Magazine den 8. februar, men ligger allerede på nettet.