Valgkampens slutspurt kræver 800 tons ekstra avispapir

Oprettet 15/09/2011 – 14:07

Den korte valgkamp betyder tykkere aviser – navnlig i slutspurten, hvor sidetallene er endnu højere end i august. Pressens Fællesindkøb har leveret mere end 800 tons ekstra avispapir til sine medlemmer i valgkampens sidste dage.
Den komprimerede valgkamp har sat sit tydelige præg på aviserne, der er svulmet op. Sådan lyder meldingen fra Pressens Fællesindkøb, der repræsenterer landets dagbladsudgivere. Foreningen kan i valgkampens sidste dage notere sig en betydelig vækst i de leverede papirmængder, der er endnu større end i august.
– Tendensen er meget klar. Der er betydelig flere annoncemillimeter og ekstra sider med redaktionelt stof, både når man sammenligner med sidste måned og med samme periode sidste år, vurderer adm. direktør Thomas Isaksen.
17 % vækst i forhold til august
Pressens Fællesindkøb hjemtager og leverer langt størstedelen af det papir, som benyttes af avistrykkerierne. Lagerdriften i København varetages af organisationen selv, mens leverancerne vest for Storebælt er outsourcet til transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard A/S. – Totalt har vi i forhold til august oplevet en vækst på godt 17 % i september til dato, siger Thomas Isaksen.
H. Daugaard håndterer med udgangspunkt i Kolding Havn årligt 250.000 tons papir og er dermed størst i Danmark inden for oplagring og transport af papirprodukter. De store mængder, der skal ekspederes, har også her skabt travlhed på kajen og i lagerfaciliteterne. – Trykkerierne i Jylland og på Fyn skal bruge lige så meget ekstra papir som deres kolleger i Østdanmark. Valget har helt klart bidraget til at øget travlhed. Selvom valgkampen i forvejen er koncentreret, har annoncørerne tydeligvis afsat ekstra store ressourcer til de sidste dage, udtaler logistikchef Michael Dixi Nielsen.
2.600 tons mere end i juli
Væksten i forhold til sidste måned svarer til et merforbrug på over 800 tons avispapir i første halvdel af september, hvilket kommer oven på en i forvejen massiv stigning fra juli til august.
– Udsving i papirleverancerne er almindeligt forekommende; men valgkampen har kombineret med det sædvanlige sæsonudsving markant højnet niveauet i sensommeren og starten af efteråret. Sammenligner man med juli måned, der var præget af lave oplagstal og tynde aviser, er den daglige leverede papirmængde vokset ikke mindre end 78 %. I første halvdel af september er tallet altså over 2.600 tons højere end for et tilsvarende antal dage i juli, fortæller Michael Dixi Nielsen.
Ifølge logistikchefen har det store udsving og deraf følgende spidsbelastning dog ikke medført leveringsproblemer. – Danskerne behøver ikke frygte for deres daglige avis. Vi råder over et skalerbart og fleksibelt logistikapparat, som kan matche trykkeriernes til enhver tid gældende produktionsmønster. Håndtering samt distribution foretages med materiel, der er specialtilpasset de store papirruller. Dermed garanteres trykkerierne effektiv og skånsom levering, slutter han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *