Oprettet 12/08/2011 – 12:06
Hvis ikke, så er der hjælp at hente i Karin Jessen og Bo Zoffmanns bog ”Motivation og ledelse”. Her får ledere og mellemledere værktøjer til at forstå, hvad der motiverer dem selv, og hvordan de bedst muligt kan motivere deres medarbejdere. Men alle kan læse med – der er garanti for Ahaoplevelser!
Motivation er altafgørende for, at vi hver især præsterer. Men da mennesker som bekendt er vidt forskellige, er det også vidt forskelligt, hvad vi motiveres af. Og da motivation er en af de vigtigste nøgler til den vækst, danske virksomheder sukker efter, er der alt at vinde ved at afkode motivationens natur. Derfor tager Karin Jessen og Bo Zoffmann os nu med hele vejen rundt om begrebet motivation. De definerer begrebet, så du bliver klogere på hvad motivation er og giver dig mulighed for at forstå, hvad der motiverer dig.
Motivation kommer indefra – fra hjerte, hjerne og mave. At være motiveret og være motiverende er derfor 100 procent personligt, komplekst og individuelt. Der findes ikke én løsning eller én forklaring på det at motivere. Det gør motivation til en utrolig fascinerende faktor at arbejde med i erhvervslivet, men samtidig også til en svært håndterlig størrelse, som mange ledere og medarbejdere føler kommer for tæt på – det risikerer at blive for følelsesladet, for psykologisk, for udfordrende, for svært og mærkeligt. Og måske netop derfor er det en overset faktor, som slet ikke bliver udnyttet til fulde i organisationerne – og det på trods af, at der faktisk eksisterer en omfattende viden og en række videnskabeligt baserede undersøgelser af, hvad motivation betyder for produktivitet, effektivitet og vækst i en virksomhed.
KARIN JESSEN og BO ZOFFMANN i ”Motivation og ledelse”
Bogen går i dybden med ti områder, som er kernen i motivation. Den rummer både inspirerende cases og let-anvendelige værktøjer, og man kan vælge at arbejde med de områder, man selv synes er vigtigst for afdelingen/virksomheden. Bogen henvender sig til ledere, mellemledere, HR-konsulenter og alle, som gerne vil inspireres og blive klogere på hvad der får mennesker til at flytte sig.