DSB beklager sms’er til kunder

Oprettet 08/11/2010 – 17:29

DSB samarbejder med forbrugerombudsmanden i sms-sag
Den 2. juli i år sendte DSB S-tog på vegne af Hovedstadsområdets trafikselskaber ved en fejltagelse sms’er til et større antal kunder med et tilbud om at købe et sms-klippekort. Sms’en er udsendt til kunder, som ikke nødvendigvis havde accepteret at modtage sådanne tilbud via sms, hvilket ifølge markedsføringsloven kan være ulovligt.
DSB var allerede på et tidligt tidspunkt i dialog med Forbrugerombudsmanden om sagen, og da DSB blev klar over fejltagelsen, ændrede man procedure, således at det med det samme blev sikret, at sms’er kun udsendes inden for lovens rammer.
”Markedsføring af produkter via sms var i sommeren 2010 i en opstartsfase. Markedsføring på denne måde skal følge et sæt af regler, og i den konkrete situation skulle der bl.a. have været mulighed for at framelde sig markedføringen,” siger underdirektør og chefjurist i DSB, Peder Nedergaard.
”På et enkelt punkt levede udsendelsen af vores sms’er desværre ikke helt op til disse krav, hvilket DSB beklager. Heldigvis angik fejltagelsen kun sms’er, der blev udsendt på en enkelt dag i juli, og det er faktisk kun ganske få kunder, der har reageret negativt på vores fejltagelse. Vi er alligevel rigtigt ærgerlige over forløbet, og derfor samarbejder DSB som en seriøs virksomhed naturligvis også med Forbrugerombudsmanden om sagen. Vi har også for længst taget alle relevante skridt for undgå tilsvarende sager i fremtiden,” siger Peder Nedergaard.
DSB har således haft et møde med Forbrugerombudsmanden, hvor man har drøftet den videre proces, og søger sagen afsluttet i mindelighed. DSB kan dog i denne sag blive pålagt en bøde.
DSB har formuleret instrukser, som er rundsendt til samtlige marketingmedarbejdere i DSB og DSB S-tog a/s, til hvordan udsendelsen af elektronisk markedsføring skal foregå. Det er et led i denne instruks, at der altid skal ske inddragelse af DSB’s jurister inden udsendelse af markedsføringsmateriale til kunder. På den måde forventer DSB, at fremtidige markedsføringstiltag over for DSB-kunder efterlever bestemmelserne i markedsføringsloven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *