Oprettet 13/10/2010 – 10:34
Til gavn for de danske togkunder har DSB og AnsaldoBreda indgået en aftale, der betyder, at DSB skal opgradere 14 IC4-tog i Danmark, i stedet for at de skulle have været fragtet tilbage til Italien og være blevet opgraderet der.
Aftalen, som indebærer, at DSB ikke skal tilbagelevere de omtalte togsæt til Italien, og kun modsvares af en mindre justering af leverancen af nye tog, betyder, at DSB hermed får flere IC4-togsæt til rådighed end oprindeligt aftalt.
Dermed vil der i den kommende tid være flere IC4-tog til først og fremmest drift med kunder, men også til test-, prøvekørsler og myndighedsgodkendelser. Alle IC4- og IC2-tog forventes, som tidligere udmeldt, leveret til DSB i 3. kvartal 2012.
DSB skal ifølge aftalen selv stå for at opgradere de 14 IC4-tog, som forud for forliget i maj 2009 blev leveret til DSB i en foreløbig konfiguration. Opgraderingen skal foregå i Danmark og foretages af DSB’s egne håndværkere, og til det formål skal DSB ansætte flere folk, da der skal bruges ca. 75 ekstra mandeår til opgaven.
De 14 tog er leveret til DSB i perioden fra 2007 til 2009 i en tidlig udgave og med adskillige fejl og mangler. Det er blandt andet ikke muligt at koble dem sammen, og deres driftsstabilitet er langtfra tilfredsstillende. De 14 IC4-tog har de sidste par år kørt og kører fremdeles i den landsdækkende InterCity- og InterCityLyn-togstrafik i Danmark.
Opnår værdifulde erfaringer
»Vi er meget glade for denne ordre og glæder os selvfølgelig først og fremmest over, at aftalen betyder flere IC4-tog til danskerne. Derudover er det meget glædeligt, at vi i en krisetid igen skaber flere arbejdspladser i Danmark. For DSB betyder ordren desuden, at vi får et mere indgående kendskab til togene, og at vi opnår nogle værdifulde erfaringer, der kommer os til gode, når vi overtager de endelige tog fra AnsaldoBreda og selv skal forestå vedligeholdelsen af dem,« forklarer administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:
Desuden vinder vi tid på, at AnsaldoBreda ikke skal transportere togene til og fra Italien. Det betyder, at vi opnår større fleksibilitet, da vi får flere tog til rådighed til drift samt test- og prøvekørsler, og at vi får sat yderligere fart på udviklingen af den nye togcomputer og forsøg med at koble tre og flere tog sammen,« siger han.
Betalt af AnsaldoBreda
Udgifterne til at foretage opgraderingerne i Danmark betaler AnsaldoBreda, og AnsaldoBreda er fortsat ansvarlig for, at opgraderingen er på niveau med de serieproducerede tog, som AnsaldoBreda løbende producerer til DSB, så de kan blive godkendt af Trafikstyrelsen og sat i drift.
Af konkurrencemæssige årsager ønsker DSB ikke at oplyse ordrens værdi, men der er tale om den største ordre til dato til DSB Togvedligeholdelse.
DSB Togvedligeholdelse har mange års erfaring i løbende at forbedre DSB’s materiel og har for eksempel i perioden fra 2005 til 2008 foretaget en større renovering af DSB’s 96 IC3-tog, hvor alt bortset fra de rå vægge er efterset, udskiftet eller opgraderet.
3. ordre til DSB Vedligeholdelse
Senest har DSB Togvedligeholdelse vundet et udbud på renovering af 16 tog for det norske Flytoget. Aftalen med Flytoget er den anden betydelige renoveringsopgave, DSB Togvedligeholdelse trækker ned fra Norge. I 2005 modtog DSB en ordre på gennemgribende ombygning af ni tog fra Gjøvikbanen.
»Med ordren her fra AnsaldoBreda viser DSB for anden gang på kort tid, at vores organisation ikke blot har spidskompetencer som togoperatør, men i høj grad også i forhold til vedligeholdelse af tog,« siger chef for DSB Vedligeholdelse Morten Hartvig Jakobsen.