Oprettet 04/11/2008 – 14:28
Sociale netværk, blogs, brugerdreven innovation. Det er alt sammen en del af det, vi kalder web 2.0-bølgen på internettet, som skyller ind over os i disse år. Alle kan være med, skrive på nettet og holde kontakt med venner, kolleger etc. gennem sociale og faglige netværk. Brugeren er aktiv og skaber indhold og efterlader samtidig en masse elektroniske spor og personlig data. Og personlige data er i en moderne økonomi guld værd.
EU’s kommissær på området Viviane Reding har udtalt, at »fremtidens internet vil ændre vort samfund radikalt« og i en meddelelse fra EU-kommissionen hedder det: En fjerdedel af EU-borgerne anvendte web 2.0 i 2007, og erhvervsmæssige anvendelser af sociale netværksaktiviteter er under udvikling. Der er indlysende muligheder for EU’s økonomi.
Jeg ser det som en strukturel ændring af samfundet. Fordi kommunikationsvejene ændrer sig . Kommunikation foregår ikke længere udelukkende fra magthaver til befolkning, læser eller lignende. Der er skabt en bottom up-tilgang med de nye medier. Og virksomhederne har set disse muligheder. Når virksomheder bruger web 2.0 – f.eks. gennem blogs på deres hjemmesider, skabes der en kollektiv intelligens. Alle tænker med, alle kommer med input. Det kan være virksomheden diskuterer nye produkter, hvordan skal de være, hvad ønsker brugerne. Det giver økonomisk vinding og innovation. Og brugerne er i centrum – sammen med deres personlige data.
Og i forhold til at beskytte borgernes data har vi problemer i at følge med lovgivningsmæssigt. Hvis vi ikke kan beskytte folks ‘privacy’, er jeg bange for, at udviklingen og teknologien er værdiløs.