Ny trend ved booking af rejser: Turister får hjælp af fremmede på nettet

Oprettet 12/08/2011 – 13:06

Sociale medier har en stor indflydelse på vores rejsevaner viser rejsesøgemaskinen Skyscanners nye undersøgelse. En tredjedel (34 %) af dem, der har svaret, siger, at de har valgt rejsemål baseret på en anbefaling fra en person, de kun kender online. Venner har altid spillet en vigtig rolle i rejseplanlægningen, men resultatet viser, at personer, som vi kun har kontakt med online, også har en stor indflydelse.
Rejsesøgemaskinen har gennemført en undersøgelse med 800 deltagere om turisters brug af sociale medier før booking og under rejsen. Mere end halvdelen af dem, der har svaret (52%), vælger rejsemål ved at bladre igennem deres venners feriebilleder på Facebook, og hele 88 % vil se, hvad deres venner har foretaget sig og med hvem i løbet af ferien. Ni ud af ti (88 %) angiver, at onlinefora er vigtige ved valg og booking af rejser.
Mange rejsende investerer meget tid, mange penge og følelser i ferien og ønsker at få det optimale ud af den. I sociale medier får rejsende hjælp af andre i samme situation, hvilket giver dem selvtillid til at træffe den rette beslutning, siger Linda Edstrand, chef for Skandinavien hos Skyscanner.
Rejseselskaber har forstået de sociale mediers betydning for de rejsende og øger deres aktivitet på nettet. En stigning, som har givet effekt, idet 56 % af dem, som har svaret, følger rejseselskaber på Facebook og Twitter. Men sociale medier anvendes ikke kun til planlægning. Næsten halvdelen (41 %) angiver, at de anvender sociale medier og apps til at vælge restauranter, strande og barer på rejsen.
Rejsende vil opleve det rigtige liv dér, hvor de tager hen, og sociale medier gør det lettere at opnå dette. Med en hurtig søgning finder man ud af, hvilke strande, seværdigheder eller restauranter der er mest populære, eller hvilken bar der er bedst for singler. Ved hjælp af teknik og sociale medier får man information fra både turister og indbyggere og kan komme nærmere på den lokale kultur, fortsætter Linda Edstrand, chef for Skandinavien hos Skyscanner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *