Oprettet 15/08/2011 – 13:06
University College Lillebælt vil i samarbejde med Aalborg Universitet i København de kommende tre år undersøge de pædagogiske og sundhedsmæssige gevinster ved et tættere samarbejde mellem skolers måltidsordninger og lokale fødevareproducenter.
Fraværet af de rigtige køkkener og kantiner er en af de væsentligste årsager til, at det er småt med sunde måltidsordninger i de danske skoler. Hvad sker der, hvis vi som en del af en sundhedsfremmende indsats etablerer et professionelt indrettet køkken i skolens lokalområde og bemander det med professionel arbejdskraft, der laver maden fra bunden af sammen med elever fra skolen ud fra lokale råvarer? Det skal et nyt tre-årigt forskningsprojekt se nærmere på, når et kommende fynsk lokalt madsamarbejde LOMA bliver etableret.
Nye metoder i sundhedsundervisningen
Det bliver Ph.d. studerende Dorte Ruge fra Aalborg Universitets forskningsgruppe for Måltidsvidenskab og Folkesundhedsernæring MENU, der kommer til at stå for det konkrete forskningsarbejde. Hun ser LOMA-konceptet som en platform for sundhedsfremme og maddannelse hos både børn, unge og voksne:
– LOMA står for ’Lokal Mad’ og har et lokalt perspektiv på produktion og indtagelse af sund mad i skoler, børnehaver og lokalsamfund. Når vi taler om lokal mad, er det afgørende, at de rigtige faciliteter er til stede, så man kan arbejde med råvarer og tiltrække professionel arbejdskraft til køkkenet, siger Dorte Ruge.
Ifølge Dorte Ruge er en forudsætning for at opnå sunde madvaner, at eleverne både får viden om sund mad og selv deltager i fremstillingen af den mad, der skal spises på skolen. Derfor er læringsrummet et fast element i LOMA-køkkenet.
– Sammen med UCL bliver det spændende at udvikle metoderne for, hvordan samspillet mellem kok, lærere og elever kan fremme både sundhed og god skolemad med en høj andel af lokalt producerede – og gerne økologiske – fødevarer, siger Dorte Ruge.
Uddannelses- og fødevareinnovation
Forskningsprojektet, der er finansieret af University College Lillebælt (UCL) og Aalborg Universitet, vil følge etableringen og udviklingen af LOMA-cases i kommuner i Region Syddanmark. Hos UCL er der store forventninger til resultaterne af det nye projekt:
– LOMA kan skabe den nødvendige ramme omkring en inkluderende pædagogisk praksis, hvor pædagoger og undervisere får mulighed for at medvirke i det sundhedsfremmende arbejde i forhold til børn og unge. Vi har brug for et laboratorium, hvor vi sammen med lærere, kokke, børn og pædagoger kan udvikle nye mad- og måltidspædagogiske metoder og måder til at organisere koblingen mellem skolemad, læring og dannelse, siger Morten Kromann Nielsen, der er leder af UCLs MadLaboratorium og frontløber inden for udvikling af mad- og måltidspædagogik.
– Koblingen til de lokale fødevarenetværk er en mulighed for at skabe lokal efterspørgsel, som kan få stor betydning i det fynske. Vi forventer at se en forbedret social udvikling i de lokalområder, der har et LOMA køkken i kraft af involvering af borgerne og samarbejdet mellem institutioner og foreninger, siger Morten Kromann Nielsen.
Nye karriereveje
Projektet organiseres, så der sikres et tæt samarbejde med undervisere og studerende ved UCL samt Kold College kokkeuddannelse, og på denne måde skabes også ny viden om samspillet mellem lærer- og kokkefaglighed.
Direktør for Kold College, Hans Skjerning hilser derfor initiativet velkommen.
– Vi ser et stort potentiale i samarbejdet, der også vil være med til at øge den karrieremæssige platform for vores dimittender samt for de lokale producenter af fødevarer, siger Hans Skjerning.