Tilbudsaviser til debat

Oprettet 12/08/2011 – 10:06

Tilbudsaviser er med til at sikre velfungerende konkurrence i detailhandlen, og forbrugerne opnår store besparelser ved at planlægge deres indkøb efter dem. Men tilbudsaviserne er under hård beskydning.
Tilbudsaviser er meget udbredte i Danmark. Faktisk bor hele 81 pct. af danskerne i husstande, der modtager tilbudsaviser. Og 86 pct. af de personer, som modtager tilbudsaviser, bruger dem aktivt til at planlægge deres indkøb efter. Tilbudsaviserne bliver for tiden kritiseret fra flere sider, dels for at mængden af reklametryksager er for stor og at det er besværligt at framelde sig ”nej tak” ordningen. Og dels for at produktionen og distributionen af tilbudsaviser belaster miljøet og klimaet.
Tilbudsavisen har syv liv
Både detailhandelen, reklamebranchen, trykkerierne og distributørerne arbejdet målrettet med at mindske klima- og miljøbelastningen fra reklametryksagerne. Eksempelvis trykkes mange tilbudsaviser på svanemærkede trykkerier, og over 87 pct. af det papir, der bruges til tilbudsaviser, indsamles og genanvendes op til 7 gange til f.eks. toiletpapir, æggebakker og emballage. Samlet set estimeres det da også, at tilbudsaviser og andre postomdelte reklametryksager kun bidrager med 0,6 pct. af de danske husstandes samlede CO2-udslip.
Forbrugerne er tilfredse
Kritikerne af tilbudsaviserne ønsker at ændre retningslinjerne, sådan at forbrugerne skal tilmelde sig for at modtage tilbudsaviser i stedet for den gældende ordning, hvor forbrugerne har mulighed for at fravælge reklamer og gratisaviser.
Denne kritik rammer dog fejl, idet der er udbredt tilfredshed blandt forbrugerne med den nuværende ”nej tak” ordning. Dansk Erhverv bakker op om den retningslinje, som er blevet udarbejdet af branchen og Forbrugerombudsmanden. Og en ændring af retningslinjerne vil desuden stride imod den kommercielle ytringsfrihed i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Branchen får politikerne i tale
Dansk Erhverv har sammen med reklamebranchen, detailhandlen, trykkerierne og Forbrugerrådet inviteret partiernes erhvervs- og forbrugerordførere til en uformel drøftelse af tilbudsaviserne for at bidrage til større viden på området. I den forbindelse er der blevet udarbejdet et faktablad, som kan læses her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *