Virtuel grav vækker opsigt

Oprettet 29/09/2011 – 10:08

De to nye web-redskaber i-tomb.net og i-memorial.com ser ud til at have ramt et stort behov for at håndtere døden og vores eftermæle på en sikker og seriøs måde.
Siden lanceringen af den globale virtuelle kirkegård og web-universet, hvor vi kan tilrettelægge vores eftermæle, har initiativet skabt debat og opmærksomhed verden over.
Udover omtale lige fra USA Today og The Economist internationalt til Kristeligt Dagblad i Danmark har bloggere haft travlt med at vurdere det nye koncept, og her har bloggerne på TheNextWeb.com vurderet initiativet som en af tidens 10 mest lovende. Samtidig har der ti dage efter åbningen af de to sites, i-tomb.net og i-memorial.com, været 18.000 unikke besøgende.
Ifølge firmaet bag de to sites, I-postmortem, skyldes det ikke mindst, at de nye redskaber giver en ny sikkerhed for brugernes data. I-Postmortem er nemlig partner med schweiziske Safe Host SA, de har specialiseret sig i sikker opbevaring af følsomme data.
Samtidig adskiller de to løsninger sig fra andre personlige hjemmesider ved at være en abonnementsløsning.
– Vores potentielle kunder er klar over, at bevarelsen af ​​deres eftermæle eller deres kæres minde er for vigtigt til, at man kan overlade det til en gratis hjemmeside, hvor der ikke er nogen sikkerhed for databeskyttelsen eller vished for, om siden også findes i fremtiden,” vurderer I-Postmortem.
Virksomheden peger på, at reklamefinansierede sites hverken giver den tryghed eller den værdige ramme, mange ønsker for deres eget eller deres kæres eftermæle.
– Vores troværdighed er bygget på det faktum, at vi er et selskab som er designet til at blive. Forretningsmodellen for I-postmortem er nærmere et forsikringsselskab end en nyetableret virksomhed. Vores opgave er at sikre og bevare digitale minder om den afdøde på lang sigt, og den opgave er ikke forenelig med forretningsmodeller, hvor indtægten afhænger af reklamer.
Både i-tomb.net og i-memorial.com er reklamefrie, varige net-løsninger, finansieret af brugerbetaling. For eksempel koster en I-Tomb-konto fra 50 USD pr. år, mens afgiften for en I-Memorial konto er 120 USD.
Det koster altså ikke mange kopper kaffe af sikre sit eget eller sine kæres eftermæle i en verden, der bliver mere og mere digital. Lige nu er der desuden mulighed for at teste I-memorial.com gratis i 30 dage.
Både i-tomb.net og i-memorial.com har en række funktioner. For i-memorial er det for eksempel:
My Memorial, hvor brugerne med tekst, lyd og video kan fortælle om deres tid og liv. Efter deres død vil materialet indgå i brugerens virtuelle gravsted.
My Messages, hvor man kan efterlade beskeder til sine nærmeste. Beskederne kan kodes til at blive leveret på særlige tidspunkter som for eksempel fødselsdage eller højtider.
My Last Wishes, hvor den enkelte kan efterlade sine ønsker til begravelse samt alle vigtige dokumenter som forsikringspapirer, økonomiske oplysninger, adgangskoder til en profil på de sociale medier med videre.
Blandt funktionerne i i-tomb.net er muligheden for, at de efterladte kan dele minder og historier om den efterladte i form af tekst, billeder, musik og video. Der er også mulighed for at tænde et virtuelt lys eller efterlade en virtuel blomst på gravstedet.
Tjenesten giver adgang til et fælles rum, dedikeret til den afdøde og den afdødes samtid, som de efterladte har adgang til hvor som helst og når som helst. Samtidig har de efterladte den fulde kontrol med gravstedet og vælger selv, hvilke dele af gravstedet og hvilke af minderne der skal være synlige for andre end de nærmeste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *